FLOOR | Cultureel Platform HvA

The Truman Show

Film + aftertalk

Evenement

Dit keer kijken we de film 'The Truman Show', daarna gaan we met mediaonderzoeker Toni Pape in gesprek over hoe de film de macht van media toont. Kun je nog wel spreken over het verschil tussen echt en onecht als je het onechte 24 uur per dag kan volhouden?

📆 Woensdag 8 mei 2024
⏱️ 16.30 – 18.40
📍Wibautstraat 3B - Amsterdam
💰 Gratis toegang
♿️ Rolstoelvriendelijk
🤝‍ FLOOR X IAM Core

Over de film

Al sinds hij een baby was woont Truman (Jim Carrey) in het met verborgen camera's volgehangen stadje Seahaven. Hij weet niet dat alle personen om hem heen acteurs zijn en hij 24 uur per dag met verborgen camera's gefilmd wordt. Vanuit de regiekamer regelt showrunner Christof (Ed Harris) zijn leven. Alleen wordt Truman verliefd op de verkeerde vrouw. Deze slimme satire neemt, een jaar voor de eerste aflevering van het tv-programma Big Brother, reality tv op de korrel, op een elegante en grappige manier. Goed spel van Jim Carrey, in zijn eerste serieuze rol. De regie, het script en de bijrol van Ed Harris kregen Oscarnominaties.

Toni Pape

Toni Pape is docent Media Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is de auteur van Figures of Time: Affect and the Television of Preemption (2019), en zijn huidige onderzoeksproject "The Aesthetics of Stealth" richt zich op praktijken van verdwijning in hedendaagse media.

Viewing party

Toe aan een beetje ontspanning? Bij FLOOR hebben we de ultieme studiebreak voor jou. Een paar keer per jaar pikken we een topfilm uit die je meeneemt op een emotionele, spannende of eye-opening reis. Plof neer op de bank of een zitzak en pak een bak popcorn. Na afloop sluiten we de film af met een korte discussie samen met een speciale gastspreker.

Gepubliceerd door  FLOOR 4 april 2024

Startdatum 08 mei