FLOOR | Cultureel Platform HvA

The Power of Drag

FLOOR x HvA Pride x IHLIA

Evenement

Drag queens, kings en performers – iedereen heeft er wel eens van gehoord maar wat is drag nou eigenlijk? Met grote drag iconen van Amsterdam gaan we het hebben over hoe drag zich heeft ontwikkeld door de jaren heen en wat het heeft betekend voor Amsterdam en de queer community.

🗓️ Donderdag 14 maart 2024
⏱️ 16.30 - 17.45 uur + borrel (inloop vanaf 16.15)
📍 FLOOR - Wibautstraat 3b
♿️ De eventruimte is rolstoeltoegankelijk
💰 Gratis toegang

Drag bestaat in allerlei vormen. Van campy queens tot club kids en gender-bending kings. In performances komt van alles voorbij: humor, dans, glamour, activisme, sensualiteit, pijn, absurdisme en ga zo maar door. Drag is een vorm van storytelling die ontzettend veel kracht kan uitstralen en tegelijkertijd kan het enorm kwetsbaar zijn.

Queergeschiedenismaand is de perfecte aanleiding om in gesprek te gaan met verschillende drag iconen uit Amsterdam. Met internationale drag queen Envy Peru bespreken we hoe tv-shows zoals Rupauls Drag Race en Make Up Your Mind zorgen voor representatie van queer mensen voor een groter publiek. Jennifer Hopelezz gaat al jaren mee in de drag scene van Amsterdam en kan veel vertellen over geschiedenis en de ontwikkeling van drag. Vinny von Vinci is drag king en medeoprichter van de House of Løstbois, het eerste drag king huis van Amsterdam. Vinny geeft een performance en met hem bespreken we de positie van drag kings en performers binnen de queer community. Met Looi van Kessel bespreken we zijn onderzoek naar het effect van kleding op beelden van gender en seksualiteit.

Envy Peru

Jennifer Hopelezz

Jennifer Hopelezz, fotografie: Elvin Boer

Over de sprekers

Envy Peru

Envy, gevestigd in Amsterdam, staat bekend om haar lieve persoonlijkheid, professionele werk, geweldige optredens, fashion style en make-up looks. Sinds Envy Peru Drag Race Holland heeft gewonnen heeft ze in Nederlandse TV shows gespeeld zoals "Make Up Your Mind", "de Verraders", "Gouden Televizier Ring" en vele andere. Naast Nederlandse TV shows, was ze jurylid in "Drag Race Spain" en deed ze talloze interviews met internationale pers zoals Entertainment Weekly, Attitude Magazine, Magaly TV Peru en GayTimes New York om er maar een paar te noemen.

Envy tourt als geen andere drag queen. Met boekingen in Nederland, Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk, Spanje, Noorwegen, Hongarije, Mexico en Peru, she is here to stay! Ze heeft ook twee residencies in "the Amsterdam Drag Show" en "the Rotterdam Drag Show" waar ze de leading lady van de show is. In 2023 is haar werk visum voor Amerika toegekend waar ze op dit moment volop geboekt wordt.

Jennifer Hopelezz

Richard Keldoulis, van Griekse afkomst en geboren in Australië, kwam in 1990 naar Nederland vanwege het liberale klimaat. Richard is sinds de jaren '90 organisator van feesten, eigenaar van een aantal homohoreca in Amsterdam, initiefnemer van PinkPoint op de Westermarkt en homorechten activist. Zijn alter ego Jennifer Hopelezz is een icoon op het gebied van lhbtq+ emancipatie en drag cultuur in Amsterdam. De jaarlijkse Drag Olympics en Superball zijn een initiatief van Hopelezz. Als drag mother van de House of Hopelezz heeft Jennifer zeker 50 kinderen onder haar hoede.

Vinny von Vinci

Looi van Kessel

Vinny von Vinci

Vinny von Vinci, is een gender-bending podiumprins, mede-oprichter van de Amsterdamse House of Løstbois, en onderzoeker. Vinny is afwisselend in Nederland, Ontario, en de noordpool waar hij zijn PhD onderzoek uitvoert. Op het podium staat hij garant voor je dagelijkse dosis ondeugende charme, robuste reveals en onverwachtse hoogtepunten, in de club viert hij de queer gaze - en binnen zijn onderzoek zet hij drag in als methode voor transcultureel dialoog. Varierend van sexy, grappig of grensverleggend, je weet nooit helemaal wat je kan verwachten van deze performer.

Looi van Kessel

Looi van Kessel (hij/hem) is universitair docent literatuurwetenschap en genderstudies aan de Universiteit Leiden. In zijn onderzoek richt hij zich op de manier waarop queer subculturen op zoek gaan naar gemeenschap door middel van culturele en kunstzinnige uitingen, zoals literatuur, film en drag. Van Kessel schrijft regelmatig over drag en heeft artikelen gepubliceerd over RuPaul's Drag Race en de dove dragartiesten Deafies in Drag. Daarnaast is hij ook voorzitter van het Leiden University LGBT+ Network en redactievoorzitter van Tijdschrift voor Genderstudies.

Marsha Simon

Marsha Simon, fotografie: Boudewijn Bollman

Marsha Simon (moderator)

Marsha Simon is een onafhankelijk moderator, presentator en programmamaker met meer dan 11 jaar ervaring in de Culturele en Creatieve Sector. Ze staat bekend om haar onconventionele, oprechte vragen. Op een empathische manier gesteld vanuit een bijzondere interesse in wat mensen beweegt. Zo komt Marsha met sprekers tot nieuwe, heldere inzichten. Tijdens gesprekken waarbij ze deelnemers en publiek op een aanstekelijke manier meeneemt in onderwerpen die ertoe doen. Zolang Marsha zich kan herinneren voelt ze dat het anders moet. Afgelopen decennium toonden de verhalen van mensen met een missie haar dat het anders kan. Ze leerde ook dat het niet vanzelf gaat. Dat we elkaar bovendien hard nodig hebben. Daarom is het Marsha’s persoonlijke ambitie om zoveel mogelijk mensen te bereiken met deze waardevolle verhalen. Richting een hoopvolle toekomst. Voor iedereen. Marsha behaalde Bachelors in uitvoerende Kunsten en Design. Ze woont in Amsterdam, maar reist voor haar werk het hele land door.

Gepubliceerd door  FLOOR 12 februari 2024

Startdatum 14 mrt