Student Built Environment studeert af op kartonnen wikkelhuis

Testimonial

Uitvinder René Snel bedacht Het Wikkelhuis, een duurzaam designhuis van golfkarton. Aan de achterkant van een vrachtwagen wordt een rol golfkarton geplaatst. Op een vrachtwagentrailer staat de enorme mal van dit huis. Die mal draait rond, en daar worden zo’n 24 lagen karton omheen gewikkeld. Deze lagen worden met elkaar verlijmd, waardoor een sandwich-achtige structuur ontstaat: zo krijg je een stevig en isolerend designhuis.

‘Het Wikkelhuis bestaat uit losse componenten (ca. 26 meter breed) die aan elkaar worden gekoppeld. De technische installaties, zoals afvoer en leidingen, moesten dus in één segment passen; dat was best lastig.’

Rick Buchter - Student Built Environment: Bouwkunde

REGENJASJE

Deze droommachine stond aanvankelijk te verstoffen, tot een Amsterdams bedrijf besloot het Wikkelhuis echt te maken. Zij gaven het huis bovendien een ‘regenjasje’, waardoor het huis bestand is tegen regen en wind. Inmiddels staat zo’n Wikkelhuis al op een camping waar vakantiegangers het kunnen huren en een andere versie staat op Schiphol.

EXTRA BLOK

Het Wikkelhuis kan geschikt zijn als kantoor of huis mits er een blok met toilet, douche en keuken zou worden toegevoegd. Student Rick Buchter studeerde af op dit onderwerp. Zijn 3D-ontwerp kan door een computergestuurde zaag gemaakt worden. Vanwege het lekkagerisico wordt het blok gemaakt van gerecycled hout en multiplex en niet van karton.