ZWANGERSCHAPS-ECHO VOOR VLIEGTUIGEN

Testimonial

Nieuwe vliegtuigen, zoals de Boeing 787, worden steeds vaker van het materiaal composiet gemaakt omdat het sterk en licht tegelijk is. Composiet heeft een nadeel: beschadigingen zijn lastig op te sporen. Maar het kán wel, met een soort zwangerschapsecho voor vliegtuigen. Met hun onderzoeksscriptie over dit onderwerp wonnen Aaron en Kriston een belangrijke luchtvaartprijs voor het beste afstudeerverslag.

De scriptie was goed opgebouwd en de resultaten waren belangrijk en interessant. De studenten hebben betrouwbare en herhaalbare metingen verricht, die daarmee veiliger vliegen een stapje dichterbij brengen.

Jury - NVVL en KIVI

NULMETING

Aaron en Kriston plaatsten sensoren op het materiaal die de trillingen opvangen. Daaruit kunnen ze afleiden hoe het materiaal er van binnen uitziet. De studenten verrichtten eerst een nulmeting van een intact stuk composiet. Daarna maten zij het effect van krassen op het materiaal.

BETROUWBARE BINDMATERIALEN

De sensoren op de composieten platen kunnen met verschillende bindmaterialen worden vastgemaakt. Omdat een vliegtuig naar verschillende hoogtes stijgt en daalt moet het bindmateriaal temperatuurbestendig zijn. En dus deden de studenten verschillende tests.

Zij ontdekten dat ‘Silicone sealant’ en ‘Hotmelt’ het beste zijn. Bij het ultrasoon testen van composiet moet nog gewerkt worden aan een betrouwbare basis, die herhaald kan worden door andere onderzoekers. Daarom voerden Aaron en Kriston uitgebreide tests uit en brachten zij de referentie in kaart: het percentage waarmee de geluidsgolven afwijken als er een bepaalde beschadiging is.

SCRIPTIEPRIJS

Het onderzoek is nog in de beginfase. De studenten beschreven in hun scriptie de methode om met geluidsgolven beschadigingen in composiet op te sporen en maakten hiermee een belangrijke stap voorwaarts in dit onderzoek. Dat vond ook de jury van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaarttechniek (NVVL) en Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI).