Hogeschool van Amsterdam

Student aan het woord

Testimonial

Amy Rijke

‘Ik ben 22 jaar oud en geboren en getogen in Amsterdam. In het laatste jaar van mijn studie HBO ICT/Technische Informatica merkte ik dat ik er nog niet klaar voor was om te gaan werken. Ik wilde graag meer leren en verder studeren. Ik ontdekte dat het mogelijk was om binnen een jaar een tweedegraads bevoegdheid te behalen waarmee ik les kan geven in mijn vakgebied.

Ik leer zoveel meer dan ik had verwacht

Amy Rijke - Student kopopleiding Leraar Mens en Technologie

Het onderwijs heeft me altijd wel getrokken. Ik ben heel blij dat ik voor de kopopleiding heb gekozen. Ik merk dat het lesgeven me echt aanspreekt en een jaar extra studie is te overzien. Ik leer zoveel meer dan ik had gedacht. Hoe ik voor een groep moet staan en daarmee om kan gaan, hoe jongeren/pubers in elkaar steken en hoe ik kennis kan overdragen. En dat ik 10.000 manieren kan bedenken om mijn eigen kennis over te dragen. Daar over nadenken zorgt ervoor dat ik de kennis van mijn vakgebied ICT verdiep. Ik heb het nodig om mijn eigen kennis goed te doorgronden en te begrijpen. Daardoor ga ik er anders naar kijken. Programmeren bijvoorbeeld is een manier van denken, algoritmisch denken. Het vraagt een andere vaardigheid van mij om dat goed uit te kunnen leggen aan mijn leerlingen. De kopopleiding volgen draagt dus bij aan meer bewustwording van mijn eigen vakgebied. Daarnaast leer ik ook heel veel over mezelf. Ik film de lessen die ik geef en ik leer kijken naar mezelf. Dat is mooi om te doen. Ik zie dat ik bijna altijd met een glimlach voor de klas sta en dat is soms niet functioneel. Zo leer ik mezelf weer op een andere manier kennen.  

Ik geef les op het IJburgcollege aan een 3-vmbo klas. En dat is best pittig. Het is een klas met dertig leerlingen die verschillen in niveau. Ik worstel met het vasthouden van hun aandacht en orde houden. De helft van de leerlingen let niet op, een paar doen mee maar die overschreeuwen alles. Voor mij is het belangrijk dat ik hen kan inspireren en hoe ik hen betrek. Zo leer ik door de kopopleiding omgaan met jonge mensen en ook nieuwe vaardigheden.
Waar ik blij van wordt is dat ik en de andere twee docenten veel ruimte krijgen voor creativiteit. Op deze school is informatica een nieuw vak. Ik heb er plezier in om zelf lesmateriaal te maken. Het docentschap ervaar ik als heel afwisselend. Ik kan echt iets betekenen en ik maak zelf lesmateriaal. Geen dag is hetzelfde en daardoor ervaar ik het niet als werk.
Voor mij is de kopopleiding echt een rijke leerervaring.

Naast mijn studie ben ik heel actief. Ik mediteer en coördineer jongerenavonden. Verder maak ik deel uit van een vocal group waarin we a capella zingen.

Ik verwacht dat ik de kopopleiding in een jaar afrond. Ik ben aan het sparen om te reizen naar Azië. Als ik terugkom wil ik gaan werken in het bedrijfsleven om werkervaring op te doen en ik overweeg dit te combineren met lesgeven in ict. Ik zie lesgeven niet als werken. Ik wordt er blij van dit te doen en ik vind het ook heel belangrijk dat het gebeurt in deze tijd. Het is eigenlijk bizar dat ict-onderwijs nog niet verplicht is.’