Hogeschool van Amsterdam

Praktijkopdracht 'Nederlands als tweede taal' doet wat met je

26 apr 2016 10:44 | Faculteit Onderwijs en Opvoeding

Susan Duivenvoorden en Charlotte van der Putten gaven met 28 medestudenten zes weken les aan vluchtelingenkinderen en andere leerlingen die niet in Nederland geboren zijn. Charlotte: “Ik heb leerlingen gezien die nooit eerder een pen hadden vastgehouden.”

De studenten Nederlands met hun NT2-leerlingen (foto: Tineke Bunnik)

Tweedejaarsstudenten Nederlands voltijd volgen als standaardonderdeel van hun curriculum een module Nederlands als tweede taal (NT2). Die module duurt een half jaar en bestaat uit zeven weken theorie en zeven weken praktijk. Het praktijkdeel eindigt met de opdracht om op een school met NT2-leerlingen een Taaldorp te organiseren. Hier oefenen leerlingen hun spreekvaardigheid Nederlands in een zogenaamd 'dorp': een lokaal waar de studenten een bioscoop, een supermarkt, een huisartsenpraktijk en dergelijke hebben ingericht. 

Op de vraag hoe de lerarenopleiding studenten kan voorbereiden op complexe situaties zoals die waarin de studenten zes weken hebben verkeerd, antwoordt Susan: “Gooi ons maar in het diepe. Laat studenten maar ervaren hoe het is voor docenten die hier elke dag mee om moeten gaan. Zo onthoud je het ook beter want het doet wat met je als mens. Je beeld verandert erdoor en je oordeelt minder snel. Er zouden meer van dit soort projecten moeten zijn”.

Lees het verslag van Tineke Bunnik, docent opleiding Nederlands