Een zoektocht naar Identiteit

Wie jij bent als mens, zowel persoonlijk als professioneel, is een optelsom van je genen, je ontwikkeling en je sociale context. Met behulp van inzichten uit de psychologie, sociologie en literatuur doe je een zelfonderzoek naar wat een belangrijke rol heeft gespeeld in de vorming van jouw identiteit.

“De waarheid is het verhaal dat ieder van ons op afzonderlijke wijze van de werkelijkheid maakt”

Binnen dit programma proberen we de betekenis van identiteitsontwikkeling te doorgronden door het ontleden van verhalen die te maken hebben met de kernvragen van Erikson: wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik? Vaak is identiteit een complex geheel van cultuur, sekse, gender, erfelijkheid en generatiebesef. De reis door deze verhalen voert ons langs landschappen van literatuur, beeldende kunst, psychologie, sociologie, biologie en filosofie. Hierbij zullen we veel bijzondere mensen ontmoeten, denk aan Stine Jensen, Maxima, Aristoteles, Banksy en fanatieke supporters van een sportclub.

Leerdoelen

Vakmanschap

  • Is nieuwsgierig en heeft een onderzoekende houding en ontwikkelde onderzoeks- vaardigheden.
  • Is creatief, weet een vernieuwende bijdrage te leveren aan de praktijk en creëert (meer)waarde.

Overtuiging

  • Weet de eigen visie helder en overtuigend over te brengen en hier podium voor te creëren.
  • Beschikt over persoonlijk leiderschap, is zich bewust van zijn of haar talenten en zet deze ook op gepaste wijze in.
  • Is een beginnend reflectieve, kritische en zelfstandige professional.

Attitude en gedrag

  • Durft te twijfelen vanuit de overtuiging dat er niet één allesomvattende waarheid is.
  • Luistert en staat open voor andere visies en argumenten.
  • Is intrinsiek gemotiveerd en gedreven.
  • Is mondiaal georiënteerd en ziet de wereld als zijn of haar speelveld, waarop je invloed kan uitoefenen vanuit je persoonlijk handelen.

Grensoverschrijdend

  • Durft over de grenzen van zijn of haar eigen discipline heen te kijken.
  • Durft buiten de lijnen te kleuren en weet met onzekerheden en met risico’s om te gaan.

Werkvormen

Per bijeenkomst komen er facetten van identiteitsontwikkeling aan de orde waarbij uitwisseling, debat en bronanalyse werkvormen zijn. Je sluit het vak af met een mondelinge en schriftelijke toets waarbij inzicht in de eigen identiteitsontwikkeling, creativiteit, analyse en adequaat gebruik van bronnen centraal staan. Doel is om naast het creëren van een eigen tekst en presentatie en inzicht in de eigen identiteitsontwikkeling ook kennis te verwerven ten aanzien van onderzoek naar identiteitsontwikkeling uit verschillende vakgebieden.

Toetsvorm

Je analyseert met behulp van de in de lessen geboden kaders en een lievelingsboek/film de achtergronden en motieven van de eigen identiteitsontwikkeling (verslag) en gaat daarover met klasgenoten in debat (presentatie).

Studiepunten in EC: 5
Taal van het onderwijs: Nederlands
Aantal contacturen: 24
Aantal zelfstudie-uren:
Opleiding: Sociaal Pedagogische Hulpverlening
Docenten: Huib Giltay Veth
Semester: 1
Studiemateriaal: Studiehandleiding en literatuur naar keuze

Gepubliceerd door  Faculteit Maatschappij en Recht 13 juni 2016