Student aan het woord

Testimonial

Ik kom uit een familie waar meerdere mensen in de gezondheidszorg werken. Mijn oom en tante zijn allebei verpleegkundigen en mijn moeder werkt al jaren in de geestelijke gezondheidszorg. Ook heb ik zelf als jong kind in het ziekenhuis gelegen. Genoeg van het vak gezien en gehoord dus om voor deze studie te kiezen. Het lijkt me heel belonend om te zorgen voor mensen die het op dat moment zelf (tijdelijk) niet meer kunnen.

Simone Bos - eerstejaars student HBO-Verpleegkunde

De opleiding

De praktijklessen vind ik het leukst. Ik zie en ervaar dan waarom ik aan deze studie ben begonnen. Je leert alle verpleegkundige handelingen zoals een infuus aanleggen, iemand omdraaien in bed of katheteriseren. Je past je kennis toe en bent bezig met je handen. Dat past echt bij mijn leerstijl. De theoretische kennis die ik op doe is zeker ook interessant, maar daar moet ik wel echt mijn best voor doen.

Het beroep

Het leukste aspect van het beroep vind ik dat elke dag anders is omdat er onverwachte dingen gebeuren. Als in het verzorgingshuis waar je werkt iemand is gevallen, moet je onderzoeken of diegene letsel heeft, hoe het is gebeurd, waardoor het heeft kunnen gebeuren en wat je eraan kunt doen om het te voorkomen. Dan ben je met veel aspecten van het beroep tegelijkertijd bezig.

Een belangrijk onderdeel van het beroep zijn je communicatieve vaardigheden. Als verpleegkundige krijg je natuurlijk ook te maken met de emoties van de patiënten. En dat vind ik niet altijd even makkelijk. Soms kan iemand heel boos uitvallen. Als je dan onderzoekt wat er precies aan de hand is blijkt dat jij niet zozeer de reden bent van de boosheid, maar dat er iets anders speelt wat de patiënt op jou afreageert. Daar moet ik mee leren omgaan en dat vind ik best lastig.

Stage

Tijdens mijn eerste stage in het AMC ontdekte ik dat je als verpleegkundige veel taken en handelingen moet doen waardoor er minder tijd is voor de patiënt. Het is dan belangrijk dat je goed communiceert. Je moet je tijd goed inplannen en aangeven aan de patiënt dat je eerst je taken afrondt en dan terugkomt. In deze tien weken durende stage heb ik hiermee leren omgaan en daarnaast de handelingen en vaardigheden die ik op de opleiding geleerd heb toe te passen.