Hogeschool van Amsterdam

Klaar voor de start: gezamenlijk onderwijs HvA –UvA - AMC

7 jul 2017 11:09 | Faculteit Gezondheid

Gezamenlijk onderwijs aan ruim 1100 tweedejaars studenten van de opleidingen Ergo-, Fysio-, Oefentherapie, Verpleeg- en Geneeskunde. Ruim 40 docenten bereiden zich voor op de start direct na de zomer. Het is een unieke onderwijssamenwerking van de faculteit Gezondheid aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) met de Universiteit van Amsterdam (UvA) en het Academisch Medisch Centrum (AMC).

Samenwerking tussen de verschillende beroepen in de zorg  al in de opleidingen starten, dat is het doel. Open communicatie, bekendheid met elkaars verantwoordelijkheden, en teamfunctioneren staan centraal in de geplande colleges. 

Dikke voldoende voor pilot

De voorbereiding van dit gezamenlijk onderwijs begon twee jaar geleden met brainstorms, in 2016 -2017 waren er verschillende pilots en deze maand was de beoordeling van de pilot met een 7.9 een feit. Studenten waren onder meer positief over de hoeveelheid en kwaliteit van feedback, de digitale ondersteuning van het vak en het toepassen van de lesstof in de praktijk.

Daarnaast zijn samenwerkingsvaardigheden positief beoordeeld en de begeleiding en enthousiasmeren voor gezamenlijk onderwijs door docenten. Een aandachtspunt voor na de zomer is het individueel volgen van studentvoortgang.

Trots op de studenten

Docent Willianne van der Poel van Verpleegkunde is trots op haar studenten. “Zij namen vrijwillig deel aan deze module, de lessen stonden gepland om 17.30 en de studenten waren altijd voorbereid en actief in de bijeenkomsten. De ontwikkeling in professionaliteit was indrukwekkend.  Ze profileerden zich als verantwoordelijk zorgprofessional in het team, waarbij de onderlinge feedback verrassend goed was.” Ook docent Rian Teeuw, kinderarts van het AMC, prijst het enthousiasme van de studenten: “ Van een rommelig eerste interdisciplinair overleg groeiden de groepen in de bijeenkomsten naar een super gestroomlijnd interdisciplinair team.”

Wat typeert het gezamenlijk onderwijs?

“We hebben vier dingen neergezet” legt Rian Teeuw uit. “Allereerst hebben we de studenten geleerd hoe je een interdisciplinair overleg met de patiënt kan voorbereiden en opvolgen. Het tweede leerpunt was om met meerdere disciplines bij één patiënt anamnese af te nemen. Op drie stond de kennis van de andere zorgdisciplines en op vier de feedback.” Niet alleen het werken aan deze vier punten zijn stimulerend en dynamisch. Willianne van der Poel benadrukt ook het werkplezier: “het was ontzettend leuk om onderwijs te geven met een collega uit een andere discipline.”

Klaar voor de start!

De ontwikkeling bij de studenten en het oefenen met interdisciplinair overleg, daar verheugen beide docenten zich enorm op, evenals de samenwerking met de ruim 40 docenten van de opleidingen Ergo-, Fysio-, Oefentherapie, Verpleeg- en Geneeskunde.