Hogeschool van Amsterdam

Nieuwe Masters in Digital Design presenteren hun werk

1 jul 2019 11:46 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Voor het tweede jaar levert de Master Digital Design van de Hogeschool van Amsterdam enkele van de beste talenten op dit gebied terug aan de arbeidsmarkt. De gelegenheid is tevens het startsein voor de alumnipagina van de opleiding en een één week durende tentoonstelling.

In de eerste week van juli tonen studenten van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de Hogeschool van Amsterdam een aantal van hun meest opvallende werken. Tijdens het evenement Outburst Amsterdam heeft de Master Digital Design zijn eigen 'koepel', waar studenten bezoekers uitnodigen om enkele van hun ontwerpen te testen en meer te vertellen over het denkproces achter hun werk.

Ze komen overal vandaan, hebben verschillende professionele achtergronden en bevinden zich in verschillende fasen van hun carrière. Wat zij gemeen hebben, is dat ze een jaar lang waren ingeschreven bij een masteropleiding Digital Design die was overgoten met een sausje van enkele van de beste Dutch Design-praktijken.

Opleidingscoördinatoren Gabriele Ferri en Paul Geurts zijn apetrots. "Hun harde werken, dag in dag uit, in onze studio is het hele jaar door een constante bron van inspiratie geweest", zegt Ferri.  "Het was een waar genoegen om met hen te werken. En we zeggen 'werken met' omdat we hen niet langer zien als studenten, maar als collega's." Geurts voegt daaraan toe: "Ik weet zeker dat ze zich met dezelfde overgave op hun toekomstige werk zullen storten."

Op deze boutique opleiding is elk jaar plaats voor 24 internationale studenten, die gekozen worden via een strenge selectieprocedure met portfoliobeoordelingen en gesprekken met de kandidaten.

Tijdens het studiejaar werken deze professionals aan echte opdrachten van verschillende bedrijven en organisaties, waaronder Philips, VodafoneZiggo, de gemeente Amsterdam, het World Wide Fund en nog veel meer. Hun projecten zijn een afspiegeling van de designuitdagingen van de moderne digitale wereld en hebben raakvlakken met verschillende technologieën en gebieden, van VR tot gaming en van biofeedback tot apps. 

Ontwerpers die voor de opleiding zijn ingeschreven, richten zich op (denk)processen die hen helpen bewust te ontwerpen en betere beslissingen te nemen.  Zij leren denken in termen van evenwicht tussen mens, winst en planeet.

"We zien dat deze master de kiem legt voor een internationaal designnetwerk", zegt Geurts.

Nu 48 internationale studenten deze opleiding hebben doorlopen, lanceert de Master Digital Design zijn alumnipagina. Bezoekers kunnen door alle profielen bladeren en filteren op expertise en opleidingsjaar. De vormgeving van de pagina is opnieuw verzorgd door Momkai, die ook het logo en de website van de opleiding heeft ontwikkeld. De pagina is beschikbaar op www.masterdigitaldesign.com/alumni.

De tentoonstelling is van dinsdag 2 juli tot en met donderdag 4 juli tussen 12.00 en 16.00 uur (woensdag tot 19.00 uur) te bezichtigen op de Amstelcampus (Wibautstraat 2-4) van de faculteit. Daarnaast zijn er nog enkele andere evenementen, zoals een meetup, campfire stories en natuurlijk de uitreikingsceremonie. Meer informatie is te vinden op www.masterdigitaldesign.com/news/outburst.