Hogeschool van Amsterdam

Pitchen voor een groene stad

6 apr 2018 10:31 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

“Wacht niet op de gemeente, bedenk de stad zelf”, schreef Het Parool in april 2015 over het Boiling evenement. Daar krijgen creatieve ondernemers en bewoners van de stad Amsterdam de kans om ideeën voor een groene en duurzame stad te presenteren. Drie jaar later is het evenement nog steeds een succes. Steden als Rotterdam en zelfs Dhaka in Bangladesh nemen het initiatief over.

In Amsterdam kwamen jong en oud op donderdag 30 maart jongstleden bijeen om ideeën, energie en kennis te delen tijdens een Boiling-editie in restaurant en hotel Zoku aan de Weesperstraat.

Het Knowledge Mile Amsterdam Park stond deze avond centraal. Deze toekomstige plek moet hét Amsterdamse stadspark worden tussen het Amstelplein en het stadhuis bij het Waterlooplein. Het park maakt deel uit van de transformatie van de Wibautstraat en het Weesperplein tot innovatief gebied. Partijen als de Hogeschool van Amsterdam, Gemeente Amsterdam, KPN, Rabobank Amsterdam en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten werken samen om dit idee te verwezenlijken.

Van datingsites tot lokaal geplante pepers

Verschillende ideeën voor het stadspark kwamen tijdens Boiling voorbij. De avond werd afgetrapt door Meike, bureaumanager van Stichting OOPOEH waar (oppas)honden en ouderen elkaar op een zogenaamde datingsite ontmoeten. Rowin, oprichter van Le Compostier, pitchte vervolgens zijn idee over de productie van vruchtbare grond door middel van een wormenhotel. Dit wormenhotel werd al geplaatst op verzoek van de Gemeente Amstelveen als onderdeel van een pilot waarbij gezocht wordt naar manieren om GFT-afval beter te scheiden bij hoogbouw in de gemeente.

Noud, een van de leden van het Moving Arts Project, presenteerde als derde Karolien: een auto die als duurzame bron voor evenementen kan dienen. Het Moving Arts Project is een kunstcollectief dat Amsterdam als bron van informatie gebruikt. De pitchronde werd afgesloten door Project XXX, een idee van oprichter Let waarbij Amsterdamse tuinen hun eigen pepers kweken om hete sauzen te maken.

De toekomst van Karolien

Aan het einde van de avond stemden de aanwezigen op hun favoriete initiatief, onder het genot van een drankje en livemuziek. Het winnende idee bleek dat van het Moving Arts Project. “Dankzij Boiling krijgen we de mogelijkheid om het designproces op te zetten, samen met nieuwe partners”, reageerde Noud verheugd. “Het is een belangrijke stap vooruit!”

Door Boiling kunnen ondernemingen hun ideeën uitvoeren zonder subsidieaanvragen en uitgebreide projectplannen. De winnende plannen worden onder meer gefinancierd door partners en de kaartverkoop van de evenementen.

De kracht van Boiling

“De kracht van Boiling zit hem in het verbinden van mensen; we leren van elkaar op korte en krachtige wijze”, aldus Meike van OOPOEH. “De plannen van deze avond waren zo divers en hadden allemaal een andere impact. We bieden de stad ideeën van verschillende werking.”

Geschreven door onze studentenredacteuren Femke Post en Merel Onrust.