Hogeschool van Amsterdam

DigitasLBi stimuleert migrantenkinderen hun verhaal te doen

21 feb 2018 14:37 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Steeds meer kinderen op de basisschool krijgen te maken met vluchtelingenkinderen, omdat ze bij hen in de klas komen. Het is belangrijk dat migrantenkinderen hun verhaal kunnen delen met hun Nederlandse klasgenootjes. Om die communicatie te bevorderen, heeft marketingbedrijf DigitasLBi studenten van de master Digital Design gevraagd interactieve apps te ontwikkelen.

Het verhaal van Anne Frank kan als inspiratiebron dienen. “Ook zij is als vluchteling naar Nederland gekomen”, vertelt Hanny van Hout, manager creative and strategy floor bij DigitasLBi, dat als key partner bij de Master in Science betrokken is. “Vooral het dagboek van Anne Frank kan kinderen inspireren om hun eigen verhaal te vertellen.”

Door de ogen van een kind

De prototypes van de interactieve apps, die de masterstudenten in nauwe samenwerking met DigitasLBi ontwikkelden, kunnen een handig hulpmiddel zijn.  “Tijdens het project hebben de studenten geleerd om de thematiek vanuit de ogen van een kind te benaderen en zodoende een app te ontwikkelen die de leerlingen in theorie kunnen gebruiken”, aldus Van Hout, die de Anne Frank Stichting als klant heeft.

DigitasLBi bouwt merken en richt zich onder meer op campagnes, storytelling, e-commerce, engaging innovations en service design applicaties. User centered design is daarbij heel belangrijk; ook in de opdracht voor de studenten. “Zij hebben geleerd om gesprekken met kinderen te combineren met andere vormen van gebruikersonderzoek en met die verschillende resultaten aan de slag te gaan.”

In de prototypes worden verhalen verteld via de vulpen van Anne Frank. Migrantenkinderen worden daarnaast uitgedaagd om via verschillende interacties over hun eigen gebeurtenissen te vertellen.

Goede energie en enthousiasme

Van Hout vond de samenwerking met de masterstudenten ontzettend leuk. “Er was een goede energie en de internationale groep was heel enthousiast. Ieder heeft veel talent en diverse achtergronden wat hun loopbaan betreft. Wat me opviel, was dat de digitale designers nog vrij weinig wisten over het projectproces: hoe zet je een digitale applicatie in elkaar? Omdat er een enorme snelheid in ons project zat, liepen ze daar tegenaan. Maar er zijn mooie eindproducten ontwikkeld, ondanks het drukke schema van de studenten.”

Gaan basisscholen werkelijk aan de slag met de ontwikkelde apps? “Wellicht in de toekomst, maar voor nu is het vooral een interessante briefing voor de studenten”, aldus Van Hout. “We gaan het niet direct uitzetten op scholen.”