Hogeschool van Amsterdam

Digital Designers duiken in bedrijfsleven

Persbericht

4 sep 2017 14:44 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Vijf bedrijven hebben zich als key partner aangesloten bij de nieuwe master Digital Design, die deze maandag van start is gegaan aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Het Wereld Natuur Fonds (WNF), VodafoneZiggo, de ANWB, Informaat en DigitasLBi gaan een actieve rol spelen. Zo voorzien ze de studenten van projecten, waarin een oplossing wordt gezocht voor ontwerpproblemen uit de praktijk, en begeleiden ze hen tijdens het ontwerpproces.

Dynamische leeromgeving

Jalbert Kuijper, chief Marketing, Fundraising & Development bij het Wereld Natuur Fonds, verwacht een hoop dynamiek. “Studenten kunnen hun ideeën direct in een ontwerp gieten.” De wereldwijd opererende organisatie heeft voor de jonge designers in de eerste fase van de master twee vraagstukken bedacht. “Aan de ene kant willen we graag ideeën over de manier waarop we als natuurorganisatie meer de verbinding kunnen maken met het bedrijfsleven”, aldus Kuijper. “Aan de andere kant willen we, via alle digitale kanalen, iedere Nederlander met een hart voor natuur meer betrekken bij het WNF en bewust laten worden van zijn eigen rol. Hoe kan ieder zelf een steentje bijdragen aan het behoud van natuur?” Kuijper spreekt de wens uit dat de studenten werkelijk participeren binnen het WNF. 

Dat is het meest bijzondere aan de nieuwe opleiding, vindt ook head of programme van de master Ben Schouten. “De student staat met één been in de praktijk. We willen de designers opleiden en een netwerk bieden.” Volgens hem zorgt het doen van onderzoek in de praktijk voor sociaal-economische innovatie en ontwikkelen de studenten hun ontwerpvaardigheden in rap tempo. Geleyn Meijer, decaan van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de HvA, ziet de master als een opstap voor de jonge designers. “Zodat ze kunnen uitgroeien tot de toekomstige leiders van onze digitale samenleving.”

Meet-up

De vijf key partners maken deel uit van een groter geheel. Zo zijn negen toonaangevende digital design-bureaus betrokken bij de opleiding. De HvA heeft samen met deze bureaus het initiatief genomen voor de master. Ook hebben de bureaus meegewerkt aan de invulling van de studie. Donderdag 14 september is er een meet-up waarbij alle partijen samenkomen.

De Hogeschool van Amsterdam biedt als enige onderwijsinstelling in Nederland de masteropleiding Digital Design aan. Deze internationale master richt zich op talentvolle digital designers uit de hele wereld die zich binnen hun vakgebied willen ontwikkelen tot hoogopgeleide specialisten.

Meer weten? www.masterdigitaldesign.com