Hogeschool van Amsterdam

Vooruitstrevende ideeën worden realiteit op HvA-expositie VR/AR

7 jul 2017 15:28 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) zijn snel opkomende technologieën voor het betreden van virtuele werelden. Bij de minor Virtual and Augmented Reality Experience van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie konden studenten van diverse opleidingen een halfjaar lang met deze techniek aan de slag voor verschillende opdrachtgevers. Op woensdag 28 juni werd tijdens de expositie VR/AR in het Kohnstammhuis het eindresultaat gepresenteerd.

Het verschil tussen VR en AR is de wereld waarin je je begeeft. Bij virtual reality (denkbeeldige werkelijkheid) komen gebruikers in een virtuele wereld; bij augmented reality (toegevoegde werkelijkheid) kunnen gebruikers de wereld gewoon zien, maar er verschijnen virtuele objecten of animaties op objecten uit de echte wereld.
Het eerste wat opviel tijdens de expositie VR/AR was de variatie aan eindproducten. Geen enkele ervaring was hetzelfde en elk product had een ander doel. In dit artikel worden vier van deze eindproducten uitgelicht.

Barrière verbreken

Het Nederlandse modebedrijf Vlisco heeft vooral Afrikaanse klanten en voornamelijk Westerse ontwerpers. De verschillen in lichaamsbouw tussen Westerlingen en Afrikanen vergen aanpassingen in het ontwerpproces. Een groep studenten bedacht als oplossing een VR- ervaring waarmee je als ontwerper of klant een lichaam kunt ontwerpen, waarop vervolgens de verschillende Afrikaanse stoffen zijn toe te passen. Ook is met deze ervaring de outfit uit te proberen in verschillende omgevingen. Het gevolg is dat de afstand en miscommunicatie tussen de ontwerper en de klant geen barrière meer vormt voor het merk.

Unicef

Foto: Bryan Suiker

Creatief bewustmaken

Ook Unicef was aanwezig op het evenement. Zij gaven de opdracht om een van hun grootste zorgpunten, het gebrek aan aandacht voor het vluchtelingenprobleem, inzichtelijk te maken met VR. Een groep studenten heeft daarop voor Unicef een game ontwikkeld vanuit het gegeven dat kinderen vanwege een oorlogssituatie hun huis moeten ontvluchten. De speler moet een noodpakket samenstellen voor deze kinderen, waarbij er een limiet aan het aantal producten zit. Hiermee maken de studenten duidelijk dat er voor deze groep mensen erg moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Een confronterende maar creatieve manier om het probleem aandacht te geven.

Duurzaam

Een van de projectgroepen gebruikte AR bij het ontwikkelen van een modemagazine voor het merk Alchemist Fashion. Dit merk verkoopt vooral duurzaam ontwikkelde kleding en vindt het belangrijk dat hun klanten zich hiervan bewust worden. De groep heeft een magazine gemaakt, waarin videofilmpjes aan artikelen zijn toegevoegd over het ontwikkelproces van de getoonde kleding. Zo kunnen lezers zich in een vertrouwd medium als een modemagazine, via een nieuwe techniek informeren over duurzaamheid.

Algemeen

Foto: Bryan Suiker

Holografische praktijkoefening

Daarnaast bleek AR ook erg geschikt om bepaalde praktijkoefeningen goedkoper en makkelijker uit te laten voeren. Dit bewees de groep die een eindproduct voor KLM ontwikkelde. Zij creëerden een brandoefening voor cabinepersoneel, waarbij een in brand gevlogen laptop geblust moest worden. Dit deden zij door het vliegtuig zelf in een vereenvoudigde vorm na te bouwen en door het vuur en de brandblusser te vervangen door hologrammen. Door middel van een AR-bril, een zogenaamde Hololens, werd het mogelijk om deze hologrammen te projecteren op bepaalde voorwerpen. Door oefeningen als deze op zo’n manier te laten uitvoeren besparen bedrijven veel geld, zonder dat het doel van de oefening verloren gaat.