Hogeschool van Amsterdam

HvA studenten presenteren zelfgemaakte games

3 jul 2017 08:40 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Afgelopen halfjaar hebben ongeveer 60 derdejaars Gamedesign studenten van de Hogeschool van Amsterdam bij het themasemester Game Technology kunnen ervaren hoe het maken van de techniek achter games in zijn werk gaat, door zelf een techdemo of game te ontwikkelen. Het resultaat hiervan presenteerden zij op maandag 26 juni, tijdens een showcase markt op de begane grond van het Kohnstamhuis.

Programmeren

Een game maken is op zich al een uitdaging, maar daarnaast moesten de studenten van dit project de game ook nog maken in Ogre. Een behoorlijk lastig programma om mee te programmeren volgens Frederick van der Meulen, een van de studenten die tijdens de showcase zijn game presenteerde. “Het is heel basic en kaal. Ook de programmeertaal waar we mee moesten werken was lastig. Dit heeft er echter wel voor gezorgd dat ik behoorlijk wat geleerd hebt over programmeren tijdens dit project.” Desondanks lijkt het Frederick zeer onwaarschijnlijk dat hij in de toekomst vaker met in Ogre zal werken. “Programma’s als Unity en Unreal zijn gewoon veel makkelijker om mee te werken. Ik kan echter wel veel van de dingen die ik in Ogre heb geleerd toepassen bij het gebruiken van die programma’s.”

Game Diabro

De game die Frederick zelf heeft gemaakt tijdens dit themasemester draagt de naam Diabro, en draait om het redden van een prinses uit een doolhof. Er zich wel iets meer achter de game dan slechts deze premisse. “De game is tijdsgebonden. Wil je extra tijd hebben, zal je zowel goedaardige als kwaadaardige karakters moeten verslaan die je in het doolhof tegenkomt. Als je dit doet staat hier echter wel tegenover dat je karmapunten krijgt. Of deze positief of negatief zijn hangt dus van het karakter af dat je verslaat. Hierdoor moet je de hele tijd afwegingen maken.” Het idee achter deze game is vooral ontstaan door veel te brainstormen. “We hebben met zijn allen een grote gamedesign sessie gehouden. Hier kwam een idee uit, en vervolgens hebben we allerlei prototypes gemaakt, weer gesloopt, nieuwe prototypes gemaakt, enzovoort. Dit hebben we net zo lang gedaan totdat de game eruit kwam die we wilden maken.”

Het aanbod

Kijkend naar de andere teams valt vooral op dat het aanbod heel verschillend is. Van een brandweergame waarbij je zelf branden moet gaan blussen, tot een game waarbij je eindeloze hordes aan vijanden moet verslaan, het is allemaal gemaakt in hetzelfde programma. Dit zit hem vooral in de vrijheid van dit project volgens Frederick. “Normaal krijg je een thema aangewezen waar je een game over moet maken, maar bij dit project mocht je dit zelf bepalen. Dit is heel leuk, maar op die manier een game verzinnen is ook lastig. Bij een thema ben je wat meer gebonden, nu kon je echt overal en nergens terechtkomen.”