Hogeschool van Amsterdam

HvA-studenten halen verhaal bij Amsterdamse ondernemers

Project ‘Storytelling’ verbindt onderwijsvernieuwing en ondernemerschap in 100 verhalen

19 jun 2017 12:12 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

De media- en communicatieopleidingen van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) brengen in de maand juni een nieuwe vorm van onderwijs en samenwerking met Amsterdamse ondernemers in de praktijk, in de vorm van project ‘Storytelling’. 750 propedeusestudenten hebben de opdracht om in groepjes de ‘verhalen’ van 26 ondernemingen voor hun doelgroepen op te stellen. Deze kennisexpeditie van de studenten leidt niet alleen tot 100 verhalen van Amsterdamse ondernemers; het biedt ook alle gelegenheid tot praktische kennismaking en kruisbestuiving met de toekomstige werkomgeving.

Alle 26 propedeuseklassen gaan voor de 26 Amsterdamse opdrachtgevers aan de slag. Zij vertalen de verhalen individueel in middelen (video, website, social mediacampagne, evenement…) en presenteren deze samen met hun opdrachtgevers tijdens een grote expositie op 22 en 23 juni op de begane grond in het Kohnstammhuis. Op beide dagen is er een prijsuitreiking om 11.00 uur en 14.30 uur. Tussen 09.30 en 11.00 en tussen 13.00 en 14.30 is de expositie te bezoeken.

Initiatiefrijke opdrachtgevers

Onder de 26 opdrachtgevers bevinden zich veel kleine bedrijfjes en start-ups, vaak met originele initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Zo is PeelPioneers een start-up die citrusschillen omzet in grondstoffen voor producten in de schoonmaak-, cosmetische- en voedselindustrie; Friddo is een jong bedrijf dat zich bezighoudt met een app die knutsels op een handige manier kan archiveren; en een gerenommeerde opdrachtgever als De Oude Kerk wil heden en verleden verbinden door voor een aantal bijzondere kunstwerken (o.a. het graf van Saskia van Uylenburg, de vrouw van Rembrand) een verhaal te ontwikkelen.

Ook docenten of studenten van de Hogeschool van Amsterdam zélf zijn soms opdrachtgever, zoals ‘Chick on a Stick’,  een initatief van twee HvA-docenten om het Canadese sportvoedsel ‘kip in colasaus’ in Nederland te introduceren door dit tijdens foodfestivals aan de man te brengen. The Human Startup is door studenten opgericht en brengt studenten en asielzoekers met elkaar in contact.

Nieuwe onderwijsmethode

Het project Storytelling wordt uitgevoerd volgens een nieuwe onderwijsmethode van de HvA, waarin nauwe samenwerking met het bedrijfsleven centraal staat. De studenten werken multidisciplinair (media- en communicatiestudenten samen) in ‘ateliers’ aan hun opdrachten. Volgens het principe van ‘een leven lang leren’ trainen ook de begeleidende docenten elkaar. In het project wordt gewerkt volgens de design thinking methode, wat inhoudt dat snel wordt toegewerkt naar een prototype, dat steeds wordt voorgelegd aan de opdrachtgever én de doelgroep en dan wordt bijgesteld, om zo tot een verbeterd verhaal of product te komen.

Communicatiestudent Bryan Suiker schreef over zijn ervaringen met het project. Hij deed wekelijks verslag: