Hogeschool van Amsterdam

HvA onderzoekt eerste Shopping Street Innovation Lab ter wereld

17 mei 2017 10:45 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Hologrammen in de vitrine bij de juwelier, een VR-bril om het productieproces van je bonbon te bekijken en een interactieve bar bij de slijterij: de Amsterdamse Beethovenstraat fungeert vanaf vandaag een jaar lang als winkelstraat van de toekomst. Het doel? Shoppen (weer) leuker en makkelijker maken. Het effect wordt gemeten door onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

De Beethovenstraat is omgedoopt tot Shopping Street Innovation Lab – de eerste ter wereld. In deze ‘slimme straat’ zijn innovatieve technieken vindbaar die fysiek winkelen weer aantrekkelijk moeten maken. ‘Het is belangrijk dat winkeliers innoveren om hun bestaansrecht te behouden’, legt Vincent van Dijk uit. Van Dijk is werkzaam voor trendbureau HBMEO – een van de partners van het project. Hij vervolgt: ‘De concurrentie van online shops is moordend. De bezoekersaantallen en omzet lopen alsmaar terug. Winkels, klein en groot, moeten daarop inspelen.’

Toekomst

De HvA is nauw bij het project betrokken. ‘Onze hogeschool leidt de professionals van de toekomst op, maar niemand weet nog precies hoe die eruit ziet’, zegt HvA-onderzoeker Anne Moes (faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie). ‘In samenwerking met technologische bedrijven, de winkeliers op de Beethovenstraat en afstudeerders van de HvA gaan we testen welke innovaties interessant zijn voor retailers. Zo leren de technische partijen hoe zij hun producten kunnen verbeteren, ontdekken winkeliers hoe klanten reageren op bepaalde tools en kunnen we studenten voorbereiden op de retailbranche van de toekomst.’

VR-bril

Bij patisserie Van Wely wordt geëxperimenteerd met een VR-bril waarmee de klant inzicht kan krijgen in het ambachtelijke productieproces. Zien hoe je bonbon of aardbeienijs wordt gemaakt – zit daar een meerwaarde aan? Volgens Tibert Verhagen (onderzoeker Faculteit Business & Economie van de HvA) wel. ‘Het geeft echt een boost aan de winkelervaring.’

Winkelstraat van de toekomst

Door de VR-bril krijgt de bezoeker letterlijk een kijkje in de keuken. Foto: Bryan Suiker

Hologrammen

Bij Jesse Jewelry is de vitrine leeg. Althans – er zijn geen echte ringen, armbanden of oorbellen te vinden. Klanten turen door de winkelruit naar een hologram, welke een product van alle kanten kan laten zien door het rond te draaien. Is de klant geïnteresseerd, dan kan hij of zij het echte sieraad passen. Brillenwinkel Eyewish heeft een oplossing voor twijfelaars: bekijk en vergelijk verschillende modellen voor de digitale passpiegel, laat een foto maken en vraag eventueel hulp aan vrienden en familie via sociale media.

De winkeliers in het Shopping Street Innovation Lab kunnen zelf bepalen welke technologie interessant is voor hun winkel, HvA-onderzoekers Verhagen en Moes adviseren. Zij bekijken wat een innovatie doet en – misschien nog wel belangrijker – wat het de ondernemer oplevert. Met de uitkomsten worden retailers op andere plekken in Nederland en op buitenlandse locaties geholpen.

Winkelstraat van de toekomst

De toonbank geeft uitleg over de fles wijn die erop staat. Foto: Bryan Suiker

Bij het Shopping Street Innovation Lab zijn, naast de HvA, ook de gemeente Amsterdam, trendbureau HBMEO, Stad&Co, retailconsultant Q&A en Store of the Future betrokken.