Hogeschool van Amsterdam

‘Snapchat is perfect om studiekiezers te informeren’

Thijs van de Reep over het gebruik van social media door de Hogeschool van Amsterdam

19 apr 2017 13:56 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Anno 2017 maakt de HvA veel gebruik van sociale mediakanalen. Niet alleen Twitter, Facebook en LinkedIn, maar ook Instagram, Snapchat en YouTube worden actief gebruikt door de hogeschool. Hoe wordt die online strategie bepaald? Social Media Manager Thijs van de Reep legt het uit.

Thijs, jij bent het brein achter de online strategie van de HvA. Wat zijn recente ontwikkelingen binnen de online kanalen van de HvA?

‘Ongeveer een jaar geleden zijn we begonnen met Snapchat. Dit platform gebruiken we puur voor studiekiezers, zodat ze zich kunnen oriënteren op de verschillende studies die we aanbieden. Hiervoor hebben we een aantal snappers (studenten die Snapchat gebruiken, red.) die zelf de opleidingen volgen. Zo kunnen ze letterlijk een dag meelopen met studenten van een bepaalde opleiding of gerichte vragen stellen. Snapchat is hier het perfecte medium voor.’

Hoe zit het met YouTube?

‘Sindskort hebben we een kanaal waar content van HvA-studenten op geplaatst wordt. Een medium als Snapchat is behoorlijk tijdsgebonden en leent zich minder goed voor mensen die al studeren. YouTube is meer tijdloos en heeft als voordeel dat het erg divers is. Daarom richten wij ons bij dit medium niet alleen op de studiekiezers, maar op ook de studenten van de hogeschool zelf. Op het kanaal verschijnen bijvoorbeeld video’s over studeren in Amsterdam en het kiezen van een studie.’

Wat is het succes achter deze kanalen?

‘Dat zit hem in de peer-to-peer approach die wij toepassen. De studenten kunnen hun eigen verhaal direct aan de doelgroep vertellen, zonder tussenpersoon. Natuurlijk denken we mee aan het type content dat ze maken, maar de studenten zijn uiteindelijk vrij om zelf in te vullen hoe ze het brengen.’

Hoe bereik je studenten die hieraan willen meewerken?

‘Wij werven studenten via onder andere opleidingscoördinatoren. Ik spreek ze van tevoren om te kijken of ze snappen wat de bedoeling is en of ze ervaring hebben. Ze krijgen ook de kans om fouten te maken, dat is niet erg. Het is voor deze studenten ook een leerproces. Van fouten maken leer je juist.’

Veel scholen hebben moeite met het inzetten van online kanalen. Hoe komt het dat de HvA dit wel lukt?

‘Door studenten veel vrijheid te geven in het maken van de content, geven we direct veel verantwoordelijkheid en controle uit handen. Dit is een risico dat veel scholen niet durven te nemen, denk ik. Het heeft als voordeel dat degene die de content maakt goed snapt wie de doelgroep is, omdat er maar een paar jaar leeftijdsverschil tussen zit. Zelf dragen we thema’s aan die wij belangrijk vinden, maar de studenten krijgen veel ruimte voor het verzinnen van onderwerpen.’

Is het voor de HvA belangrijk om voorop te lopen op dit vlak?

‘Wij hoeven niet vooraan te lopen, maar hebben wel de ambitie om een zo goed mogelijke aansluiting te vinden met de doelgroep. In het geval van YouTube denk ik dat het momentum goed is geweest, uiteindelijk paste het goed op deze manier. Maar het is niet ons doel om altijd de eerste te zijn met een nieuw medium. Waar we wel constant naar kijken is de aansluiting. Het is allebei belangrijk, maar strategie staat bovenaan. Zonder momentum kun je alsnog succesvol zijn.’

Door: Jesse de Kruijff en Kenneth Hoekman