Hogeschool van Amsterdam

Management Consultancy (5 maanden)

Cursus

De ICT-cursus Management Consultancy van de Hogeschool van Amsterdam behandelt de laatste trends op het gebied van de relatie tussen business en ICT en wat dit praktisch betekent voor organisaties.

Start

6 februari 2018

Aanmelddeadline

29 januari 2018

Duur

1 semester (5 maanden)

Collegedagen

Maandag en donderdag van 18.30 - 22.00 uur

Locatie

Theo Thijssenhuis, Wibautstraat 2-4, Amsterdam

Tijdsbesteding (naast colleges)

12 tot 16 uur per week

Kosten

Gelijk aan de helft van het jaarlijkse instellingscollegegeld (ca. €4.000)

Certificaat Hbo-certificaat Management Consultancy van de HvA

Toelatingseisen

Minimaal mbo-4, havo of vwo en een toelatingsgesprek

Onderdeel van

De deeltijdopleiding HBO-ICT

Doelgroep

De cursus Management Consultancy van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) is geschikt voor professionals die de stap richting managementconsultant willen zetten en een organisatie willen adviseren over hoe ICT de business optimaal ondersteunt.

Inhoud cursus   

De cursus Management Consultancy behandelt de laatste trends op het gebied van de relatie tussen business en ICT en wat dit praktisch betekent voor organisaties. De kernvraag is hoe ICT de business het beste kan ondersteunen en andersom, hoe de business weet welke mogelijkheden ICT heeft en hoe deze maximaal benut kunnen worden.

In deze cursus staan de volgende vijf thema’s centraal.

  • Management consultancy
    Management consultancy beantwoord de vraag hoe een managementconsultant het management bij staat voor de taken waar de managers verantwoordelijk voor zijn
  • Portfolio management
    Tijdens Portfolio management leert de deelnemer hoe hij of zij inzichtelijk kan maken welke projecten een organisatie moet uitvoeren om de strategie van de organisatie optimaal te ondersteunen, wat de risico’s zijn en welke resources hiervoor nodig zijn
  • Sourcing
    Sourcing draait om uitbesteden. Welke activiteiten voert een organisatie zelf uit en welke laat ze aan anderen over?
  • Europese aanbesteding
    Europese aanbesteding gaat uitvoerig in op de vormgeving van aanbestedingsprocessen, zowel vanuit het perspectief van de aanbestedende partij als van de offrerende partij
  • Strategie
    Bij Strategie draait het om hoe een strategisch proces gestalte krijgt in (internationale) context, met de ICT-organisatie en –strategie als startpunt

Deze vijf thema’s hebben met elkaar gemeen dat ze de organisatie en haar huidige wijze van besturen onder de loep nemen. Door het anders inzetten van ICT en het opstellen van richtlijnen en invoeren van besturingsmodellen kan een organisatie een waardevolle professionaliseringsslag maken in de ICT.

Na de cursus Management Consultancy zijn deelnemers in staat om in de organisatie waar zij werken aan te geven welke projecten het beste de bedrijfsstrategie ondersteunen. Zij kunnen sourcing-vraagstukken oplossen, aanbestedingen in gang zetten en begeleiden en de ICT-organisatie optimaliseren.

Een uitgebreide beschrijving van de cursusmodules vind je in de studiegids.

Voor toelating tot deze cursus moet je minimaal in het bezit zijn van een mbo-4-diploma, havo-diploma of een vwo-diploma.

Ook vragen we om een intakegesprek. Tijdens dit gesprek kijken we naar je capaciteiten om de cursus te kunnen volgen en naar de bruikbaarheid van de cursus voor jou. Na het intakegesprek kun je je aanmelden voor de cursus.

Na succesvolle afronding van de cursus Management Consultancy krijg je het hbo-certificaat Management Consultancy van de Hogeschool van Amsterdam.

Het Theo Thijssenhuis (op de Amstelcampus) is uitstekend te bereiken met het openbaar vervoer vanaf Amsterdam CS, Metrohalte Weesperplein, uitgang Mauritskade. 

Op de Amstelcampus zijn twee openbare (auto) parkeergarages (Q-Park Centrum Oost Amstelcampus en Q-Park Weesperplein Amstelcampus). Het parkeertarief is hetzelfde als op straatniveau, € 4,00 per uur. Bekijk de plattegrond

Aanmelddeadline

De cursus Management Consultancy wordt een keer per jaar aangeboden in september. Ben je geïnteresseerd in deze cursus en wil je per 6 februari 2018 starten? Meld je dan uiterlijk op 29 januari 2018 aan via de aanmeldbutton.

Weet je nog niet zeker of deze cursus iets voor jou is? Vraag een kennismakingsgesprek aan. Dit gesprek is geheel vrijblijvend en kan zowel telefonisch als persoonlijk.

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 29 september 2017