Hogeschool van Amsterdam

Nederlandse winkelgebieden maken een sprong vooruit met hulp HvA

15 mrt 2018 15:22 | Faculteit Business en Economie

Hoe kunnen lokale ondernemers, centrummanagers, collectieven en andere partijen succesvol samenwerken om hun winkelgebied aantrekkelijk te maken en te houden? De HvA doet hier onderzoek naar, en heeft in kaart gebracht wat werkt, en wat niet. De onderzoekers hebben alle tips, inzichten en praktijkvoorbeelden nu gebundeld in twee nieuwe publicaties, waarmee winkelgebieden in Nederland direct uit de voeten kunnen.

In vrijwel alle Nederlandse binnensteden werken lokale belanghebbenden samen om meer consumenten te trekken en de verblijfswaarde van het winkelgebied te verhogen, nu mensen steeds meer online shoppen. Maar iedereen worstelt daarbij met dezelfde vraag: levert onze aanpak wel rendement op?

Tijdens het seminar ‘Succesvol Samenwerken in Winkelgebieden’, kregen 200 lokale stakeholders uit het hele land onlangs praktische tips aangeboden om succesvol met elkaar samen te werken en hun winkelgebied aantrekkelijk te maken en te houden.

De concrete tips en praktijkvoorbeelden komen uit twee publicaties die onder regie van de HvA tot stand zijn gekomen:

1.            Het Verbonden Winkelgebied – een handboek gebaseerd op de bevindingen van Collectief Online, een tweejarig onderzoek naar de kracht van collectieve marketing voor winkelgebieden
2.            Bluepaper Future Retail City Center – met tientallen praktijkvoorbeelden van collectieve initiatieven in winkelgebieden uit binnen- en buitenland.

Het Verbonden Winkelgebied

Het handboek helpt collectieven, centrummanagers, ondernemers en andere partijen met het opzetten van een duurzame digitale marketingstrategie van hun winkelgebied. Met praktische handvatten kunnen deze belanghebbenden effectieve online kanalen en digitale marketingactiviteiten ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld het gebruik van social media en apps. Of ze kunnen het handboek gebruiken als aanvulling op de algemene collectieve marketingstrategie.

Future Retail City Center

De bluepaper is een opvolging van de expertgroep ‘Future Retail City Center’ van Shopping Tomorrow, die antwoord geeft op de vraag: ‘‘Welke interventies hebben op lange termijn de meeste toegevoegde waarde voor de lokale stakeholders van het winkelgebied.’’ Het resultaat is samengevat in een praktische paper met goede en minder geslaagde praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland, die belanghebbenden helpen om weloverwogen keuzes te maken voor de gezamenlijke aanpak en acties.

(Inter)nationale voorbeelden

Met ´Vandaag horen. Morgen doen’ als uitgangspunt, konden de deelnemers van het seminar actief meedoen met 11 deelsessies begeleid door 18 sprekers uit Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Die lieten initiatieven zien waar lokale stakeholders op dit moment dagelijks in de praktijk aan samenwerken. Dat er sterke behoefte was aan deze kennisuitwisseling, bleek uit de reacties van de deelnemers.

‘‘De focus op de doorvertaling naar de praktijk maakte dit seminar zo nuttig’’, aldus directeur Stefan van Aarle van StadsKracht (retail- en gebiedsmanagement). Daarnaast bleek het goed te werken dat het publiek zo divers was, en van uiteenlopende bedrijven en organisaties kwam. ''Dit is één van de weinige seminars in de laatste jaren waar ik nieuwe mensen heb ontmoet’’, aldus Kjeld Vosjan van Management op Maat. Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam, blik tevreden terug: “Het was een geslaagd seminar, waar we twee prachtige publicaties hebben kunnen presenteren die concrete tips bevatten waar winkelgebieden direct mee aan de slag kunnen”.

Vandaag horen. Morgen doen.

Onder het motto ‘Vandaag horen. Morgen doen’ is de eerste publicatie van ‘Het Verbonden Winkelgebied’ officieel overhandigd door Daphne Hagen (Hogeschool van Amsterdam) aan Marijke van Hees (voorzitter van de Retailagenda). En staan beide publicaties online: Het Verbonden Winkelgebied en Future Retail City Center.

Het seminar vond plaats op woensdag 7 maart in de Kamer van Koophandel in Amsterdam en werd georganiseerd door Platform de Nieuwe Winkelstraat, Hogeschool van Amsterdam en de Kamer van Koophandel Amsterdam.