Hogeschool van Amsterdam

Strategie- en verandermanagement

Cursus

Veranderen is niet meer voorbehouden aan innovatieve organisaties. Groeiende afzetmarkten, expanderende bedrijven, sterkere concurrentie, privatisering, deregulering, kostenreductie en nieuwe technologieën hebben ertoe geleid dat verandering elke organisatie aangaat. Vrijwel elke sector is in beweging. Meebewegen is het antwoord en dat betekent een continue reflectie op de eigen waardepropositie en de bijbehorende strategische keuzes.

Strategie- en verandermanagement

Bij Strategie- en verandermanagement leer je hoe je waarde voor de organisatie waar je werkt kunt creëren en hoe je de veranderingen die daarvoor nodig zijn professioneel kunt vormgeven.

Verandering begint (vaak) met het proces van strategievorming. Op basis van een analyse van de omgeving en van de eigen organisatie, stel je een gewenst toekomstbeeld vast. Je maakt kennis met het business model ‘Canvas’. Dit businessmodel beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Het begrip ‘positionering’ speelt hierbij een belangrijke rol.

Om de strategische richting van de organisatie te kunnen volgen, zullen veranderingen moeten plaats vinden. Met de kleurentheorie van Léon de Caluwé en Hans Vermaak leer je deze veranderingen niet alleen meervoudig te diagnosticeren, maar ga je ook op zoek naar de kern van het vraagstuk om vervolgens een weloverwogen keuze te maken voor een veranderstrategie en die te concretiseren in een interventieplan, waarbij de verschillende interventies elkaar versterken.

Je maakt in tijdens deze cursus een strategische analyse en op basis hiervan onderzoek je een complex strategisch of veranderkundig probleem. Voor het oplossen van dit probleem ontwerp je veranderinterventies voor de organisatie. Deze interventies voer je uit en hier reflecteer je op.

Voor meer informatie kan je de studiehandleiding van afgelopen semester inzien, zo krijg je een indruk van hoe de cursus is opgebouwd. 

 Voor wie?

De cursus is toegankelijk voor cursisten met basiskennis van bedrijfskunde. Zonder deze basiskennis is meer zelfstudie vereist. Het is belangrijk dat je binnen een organisatie een veranderplan op kunt stellen en dat je hiervoor toegang hebt tot informatie binnen die organisatie.

 Certificaat Na afronding van de cursus ontvang je een certificaat.
 Duur

De cursus duurt vijf maanden en bestaat uit twee blokken van tien weken. Lees meer over de blokopbouw in de jaarplanning.

Start

Deze cursus start op 4 of 8 september 2018.

 Collegedagen

Dinsdag- en donderdagavond van 18.40-22.00 uur en zaterdag van 10:00-16:40 uur.

 Tijdsbesteding

De studiebelasting is gemiddeld 20 uur per week, inclusief college-uren.

 Kosten

De prijs voor het bijwonen van de colleges en maken van de toetsen is € 2100 en de kosten voor boeken bedragen circa € 250. 

Toelatingseisen

Je hebt minimaal een mbo-4, havo- of vwo-diploma en enige jaren werkervaring.

Inschrijven

Inschrijven voor deze cursus kan via onderstaande link. Houd er rekening mee dat je bij het inschrijven voor de cursus een kopie van je paspoort of id-kaart moet uploaden, evenals een kopie van je hoogst behaalde diploma. Een kopie van je rijbewijs wordt niet geaccepteerd. 

Aanmelding op deze cursuspagina is niet voor HvA studenten. Ben je HvA student en ben je geïnteresseerd in Strategie en Verandermanagement? Kijk dan op minoren.hva.nl.

Meer informatie

Wil je meer informatie over de inhoud van de cursus? Neem dan contact op met cursusverantwoordelijke Gertjan de Groot via  g.de.groot@hva.nl

Voor praktische informatie kun je contact opnemen met deeltijd.economie@hva.nl.

Terug naar de opleidingspagina

Gepubliceerd door  Faculteit Business en Economie 22 maart 2018