Cijfersloten, raadsels en codes: het bouwen van een escaperoom

Gepost op: 19 jun 2018 | ICT Services

Iedere student kent het gevoel wel: je loopt het lokaal in voor de eerste les van een nieuw semester. Je hebt misschien een schuine blik op de studieplanner geworpen, maar eigenlijk hoor je pas in het college wat je nu eigenlijk van het vak moet verwachten. Bij het projectvak Mens en Maatschappij had ik van alles kunnen bedenken, maar niet dat ik zaterdagmiddag op een school in Amsterdam-West met cijferslotjes zou zitten spelen. In dit blog doe ik verslag van onze bevindingen.

Mens en maatschappij is een van de domeinen die het platform Onderwijs2032 heeft aangewezen als kerncurriculum. Als je de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, economie en maatschappijleer in de blender gooit, zou je ongeveer dit domein als resultaat krijgen, maar dan zonder de hokjes waarbinnen de vakken nu opereren. Na enige uitleg over de vakken die niet tot ons eigen vertrouwde economiehokje toebehoorden, was het aan ons om een project te ontwerpen dat ook daadwerkelijk vakoverstijgend zou zijn. Gooi hier nog wat 21st centuryskills en vakdidactiek bij en je hebt een aardige klus voor de boeg. Gelukkig was daar onze docent, Sultan Göksen, met een fijn idee: willen jullie in opdracht van de HvA een escaperoom bouwen en dat als project voor dit vak gaan draaien?

Tja, als een vorm voor je project zomaar in je schoot valt, dan zeg je daar natuurlijk geen nee tegen. En als er dan ook nog wat mensen in je projectgroepje zitten die wel eens een puzzeltje hebben ontworpen, dan zou het nog wel eens wat kunnen worden ook. Moet lukken… Nou, dat hebben we geweten. Probeer maar eens een project van anderhalve dag, inclusief natuurlijk de eeuwige lesdoelen en alle andere eisen te gieten in een spannende escaperoom die een uurtje plezier en leren tegelijk oplevert. Maar goed, wij laten ons niet kennen en met zijn vijven gaan we aan de slag. Een thema wat prima bij ons 2032 domein pas is snel bedacht: duurzaamheid. Maak daar maar eens iets spannends voor een 15-jarige puber van.

Om inspiratie op te doen togen wij op de eerder genoemde zaterdag naar het Westelijk Havengebied, om eens een uurtje op te laten sluiten. In een gestrand piratenschip vol dynamiet sloegen we zelf aan het puzzelen. Met nog luttele minuten op de klok zijn we ontsnapt en hadden we een aardig idee voor een aantal puzzels en ook voor wat we vooral niet in een klaslokaal moesten gaan aanrichten. Vervolgens gingen we richting het Marcanti College waar Sultan een voorraadje materialen had liggen van eerdere escaperoomcreaties. We dachten zes puzzels nodig te hebben, uitgevoerd in viervoud, zodat groepjes leerlingen tegen elkaar konden strijden. De eerste en de laatste puzzel zouden we helemaal ontwerpen. De vier puzzels hier tussenin moesten ook voor een deel nog door leerlingen ingevuld worden, als onderdeel van het leerproces.

Zonder Danny en Michel, onze creatievelingen op puzzelgebied hadden we er nu waarschijnlijk nog steeds gezeten. Er werd een logisch raadsel over plasticsoep gemaakt dat leidde tot een cijfercode, een kruiswoordraadsel over luchtverontreiniging dat een codewoord opleverde en wat op een zelfgemaakte website moest worden ingevuld, waterverbruik in levensmiddelen moest worden gesorteerd, net als CO2-uitstoot en verbruikte brandstof per transportmiddel. Energieverbruik in diverse Europese landen kwam aan bod en zo kwamen we uiteindelijk op zes duurzaamheidspuzzels die zouden moeten leiden tot het doel: ontsnappen uit klaslokaal. Of dit zal lukken beschrijf ik in het volgende blog.