Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Het effect van beacons

Rapport

Volgens meerdere marketeers zijn beacons ‘the next big thing’; en grote retailers als de Bijenkorf zetten beacons al in. Klanten kopen namelijk steeds meer via internet, en winkels zoeken daarom naar manieren om een beleving te bieden, zodat klanten naar de winkel blijven komen.

Dit artikel is gepubliceerd door  marketingtribune.nl op 7 april 2015

WAT ZIJN BEACONS?

Beacons zijn kleine apparaatjes die door middel van bluetooth-technologie signalen kunnen ontvangen van en verzenden naar mensen met een smartphone. Beacons kunnen voor verschillende doeleinden gebruikt worden: bijvoorbeeld om klanten in de buurt met berichten naar de winkel te lokken, of om klanten in de winkel van extra informatie of voordeel te voorzien. Vaak verzamelen retailers ook informatie over de klanten met behulp van beacons, zodat zij bijvoorbeeld gerichtere aanbiedingen kunnen doen.

ONDERZOEK IN BYAMFI STORE

De onderzoekers plaatsten vijf beacons in de byAMFI Statement Store. Klanten kregen een Samsung S4 met speciale app ontwikkeld door AMFI-studenten. Als de klanten binnen een meter van de beacon kwamen, dan ontvingen zij een bericht met meer informatie over het merk, bijvoorbeeld over de ontwerper of het maakproces. De klanten konden zelf door de app heenscrollen. Bij het verlaten van de winkel vulden zij een korte vragenlijst in, waarmee o.a. de winkelbeleving, aankoop en winkelsfeer werden gemeten, en of klanten de winkel zouden aanbevelen. In totaal hebben 85 mensen meegedaan aan het onderzoek.

RESULTATEN  

Uit de resultaten blijkt dat  de beacons in deze situatie een negatief effect hebben op de ervaren winkelsfeer en de de mate waarin mensen bereid zijn de winkel aan te bevelen. Eén van de mogelijke verklaringen is dat geïnterviewden het onhandig vonden om de telefoon in de handen te hebben. Andere verklaringen zijn de voorkeur voor persoonlijk contact en de benodigde tijd om te winkelen. Beacons kunnen op verschillende manieren en in verschillende settings worden ingezet. Anne: 'De negatieve resultaten uit dit onderzoek zijn niet generaliseerbaar naar elke modewinkel in Nederland. Echter wijzen deze resultaten er wel op dat het effect van beacons wellicht niet zo positief is als sommigen inschatten.'

Referentie

Literatuurlijst

Allard, T., Babin, B. & Chebat, J.C. (2009). When income matters: Customers evaluation of shopping malls’ hedonic and utilitarian orientations. J. Retail. Consum. Serv., 16(1), 40–49.
Bodhani, A. (2012). Shops offer the e-tail expierence. Eng. Technol., 7(5), 46-49.
Baker, J. & Grewal, D. (1994). The influence of store environment on quality inferences and store image.  Journal of the Academy of Marketing Science, 22(4), 328-339.
CBS, 2013. Steeds meer mensen kopen online. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/
themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-3850- wm.htm, verkregen op 24-11-2014
Cronin, J.J., Brady, M.K. & Hult, T.M. (2000). Assessing the effects of quality, value, and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments. Journal of Retailing, 76(2), 192-218.
de Volkskrant, 2014. Anoniem winkelen wordt steeds moeilijker. http:// www.volkskrant.nl/economie/anoniem-winkelen-wordt-steeds- moeilijker~a3777115/, verkregen op 17 februari 2015.
DigitasLBi (2014). Connected Commerce: comparative analysis.
Dolbec, P.Y. & Chebat, J.C. (2013). The impact of a flagship vs. a brand store on brand attitude, brand attachement and brand equity. Journal of Retailing, 89(4), 460- 466.
Emerce, 2014. Bijenkorf begint pilot iBeacons Rotterdam. http://www.emerce.nl/ nieuws/bijenkorf-begint-pilot-ibeacons-rotterdam, verkregen op 17 februari 2015
Hofste, M. & W. Teeuw (eds.) (2012). Winkel van de toekomst, toekomst van de winkel? Enschede: Saxion, kenniscentrum Design en Technologie.
Inition, 2014. Virtual reality catwalk show for Topshop. http://www.inition.co.uk/ case_study/virtual-reality-catwalk-show-topshop/, verkregen op 17 februari, 2015.
Kilcourse, B. & Rowen, S. (2014). Mobile in Retail: Reality Sets In. Benchmarkt Report 2014. Retail Systems Research.
Lehtonen, T-K. & Mäenpää, P. 1997. Shopping in the east centre mall. In: Falk, P., & Campbell, C. (eds.). The Shopping Experience. London: Sage Publications. (pp. 136-165)
Meenink, L. (n.d.). Steeds meer leegstand winkelpanden. www.mkbservicedesk.nl/ 5380/steeds-meer-leegstand-winkelpanden.htm, verkregen 24-11-2014
Moes, A. & Van Vliet, H. (2014). Fashion's Retail Future: resultaten. Hogeschool van Amsterdam: Lectoraat Crossmedia.
Molenaar, C. (2011). Het einde van winkels? De strijd om de klant. Den Haag: SDU Uitgevers.
Peters, S. & Witte, E. (2013). De consument in 2020. Ede: GfK. 
Poncin, I. & Mimoun, M.S.B. (2014). The impact of e-atmospherics on physical stores. Journal of Retailing and Consumer Services, 21, 851-859.
RetailNews, 2015. Winkelleegstand ‘stijgt sneller dan ooit’. http://www.retailnews.nl /nieuws/o9YGDz8kQ2SBtlXfMzHOnA-0/winkelleegstand-stijgt-sneller-dan- ooit.html, verkregen op 26-02-2015.
Rijlaarsdam, B. (2013). Wek die winkelstraat tot leven. NRC, 23 January 2013, pp. 24- 25.
Saxion, 2014. De interactieve passpiegel. http://www.saxion.nl/wps/wcm/ connect/3eacdb9e-6269-4c0c-97d0-35696af04418/Projectverslag+- +interactieve+passpiegel+V0.6+(22-7-2014).pdf?MOD=AJPERES, verkregen op 17 februari 2015.
Schrandt, B., Riester, J. & Van Vliet, H. (2014). Fashion's Retail Future: resultaten. Presentatie voor VvFb projectgroep, januari 2014, Deventer.
Taylor, N. (2014) Marketing with mobile push notifications in a location specific context. Technical Library. Paper 181.
Toonen. A. (2014). Minder winkels, wen er maar aan. NRC, 24 juni 2014, p. E6-E7.
Trentini, F. (2014). Expectations management for IBeacons Projects. http://www.
btconsulting.ch/blog/files/68cf49eba4907644598a44b7b0ae055a-7.html, verkregen op 27 februari, 2015.
Van Vliet, H. 2014. Cross-mediascapes. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Veenstra, M. 2012. De toekomst van retail: focus op bezoeker en experience. Gepubliceerd op www.frankwatching.nl (21/02/2012).
Wolters, M. (2013). Hoe shopt uw klant in 2020? GfK expertonderzoek shopping 2020. GfK.
Yüksel, A. (2007). Tourist shopping habitat: effects on emotions, shopping value and behaviours. Tour. Manag. 28(1), 58–69.

Tekst: Anne Moes en Harry van Vliet

Dankwoord:
Het lectoraat Crossmedia wil Bernadette Schrandt en de overige leden van de kenniskring bedanken voor hun inzet, de byAMFI Store -en dan in het bijzonder store manager Rosiane Kuijper- voor het beschikbaar stellen van de winkel en de hulp tijdens het dataverzamelen en tot slot gaat onze dank uit naar Kjeld Groot, Daisy Theuvenet, Mart Zonneveld en Wouter Meys voor het ontwikkelen van de app.