Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

‘The Fashion Retailscape: Innovations in Shopping’

Boek
boeklancering Fashionretailscape

Boeklancering in de ByAMFI Statement Store op het Spui, Amsterdam

De winkelstraat loopt leeg, want klanten shoppen steeds meer online. Winkels zetten daarom steeds vaker beleving in, om klanten een unieke ervaring mee te geven. Wat zijn de laatste ontwikkelingen rondom klantbeleving in winkels, welke innovaties zijn er, en werkt dit?

Lector Crossmedia Harry van Vliet en onderzoekers Anne Moes en Bernadette Schrandt van de Hogeschool van Amsterdam schreven er een nieuw boek over:  The Fashion Retailscape: Innovations in Shopping.

Winkels zoeken naar manieren om zich te onderscheiden en om klanten een speciale beleving mee te geven. Dit kan via verschillende (media)kanalen: door de winkel een speciale uitstraling aan te meten, door de benadering van het personeel, en door innovaties als beacons, posters met Augmented Reality of 3D-scanners om je maten mee op te meten.

Onderzoeker Anne Moes van het HvA-lectoraat Crossmedia legt uit: “De innovaties voor klantbeleving zijn talrijk. Er wordt heel veel aangeboden aan retailers, maar er is nog weinig bekend over het effect. Ook blijkt uit onze analyse van Amsterdamse modezaken dat innovatieve technologieën nog maar weinig worden ingezet in de fashion retail. Als lectoraat proberen wij retailers meer inzicht te geven in wat er mogelijk is op het gebied van innovatieve technologieen, wat voor effect deze hebben op onder andere de winkelbeleving en in hoeverre er vanuit de consument behoefte aan is.”  Het boek is gratis te downloaden.

INNOVATIES IN WINKELS

Het boek geeft aan wat retailers kunnen met verschillende ontwikkelingen. Een voorbeeld van zo’n ontwikkeling is dat mensen steeds meer hun mobiele telefoon gebruiken, ook in de winkel zelf. Het boek bevat de resultaten van het onderzoek dat de schrijvers uitvoerden naar het effect van beacons in een modewinkel. Ook beschrijven de onderzoekers de inzet van Google Cardboard, waardoor klanten een Virtual Reality-beleving meekrijgen via hun mobiele telefoon. Het boek bevat daarnaast informatie over hoe waarschijnlijk het is dat dit soort technologieën deel uit gaan maken van de toekomstige winkelbeleving, in hoeverre retailers bereid zijn in deze technologieën te investeren en wat de huidige consument eigenlijk wil.

OVER DE PUBLICATIE

De onderzoekers maken deel uit van het project  Fashion Retail Future, dat valt onder het  Fashion Technology Lab. De  lectorale rede van Harry van Vliet is het uitgangspunt geweest van deze publicatie. De tekst is onder andere uitgebreid met onder meer interviews met retailers, een onderzoek over fashion blogs en met meer voorbeelden van innovatieve technologieën die mogelijk zijn binnen de fashion retail. In samenwerking met het  Publishing Lab en   Amsterdam Creative Industries Network is het boek uitgegeven. Behalve in print is het boekje tevens verkrijgbaar als  pdf,   e-pub en in   printing-on-demand.

Neem voor meer informatie contact op met lector Harry van Vliet: M 0611644233 / E  h.m.m.van.vliet@hva.nl of onderzoeker Anne Moes: M 06-21157574 / E   a.moes@hva.nl

Referentie

Appadurai, A. 1990. Disjuncture and difference in global cultural economy. Public Culture, 2, 2, spring, pp. 171-191. Baker, J., Grewel, D., & Parasuraman, A. 1994. The influence of store environment on quality inferences and store images. Journal of the Academy of Marketing Science, 22, 4, pp. 328- 359. Bardhi, F. & Askegaard, S. 2011. Home away from home. Home-as-order and dwelling in mobility. In: J.F. Sherry & E. Fischer (Eds.), Explorations in Consumer Culture Theory. London, New York: Routledge. (pp. 83-97). Bitner, M.J. 1992. Servicescapes: The impact of physical surroundings on customers and employees. Journal of Marketing, 56, 2, pp. 57-71. Blatt, D. 2012. The circle of shopper marketing mechanization. In: Stahlberg, M. & Maila, V. (Eds.). Shopper Marketing. How to Increase Decisions at the Point of Sale. London: Kogan Page. (pp. 211-218). Boels, H. & J. Weltevreden. 2013. Onderzoek Online Readiness Modezaken. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam/CAREM. Bowlby, R. 1997. Supermarket futures. In: Falk, P., & Campbell, C. (eds.). The Shopping Experience. London, etc.: Sage Publications. (pp. 92- 110). Brown, S. & Sherry, J.F. (eds.). 2003. Time, Space, and the Market. Retroscapes Rising. New York, London: M.E. Sharpe Inc. Clarke, I., & Schmidt, R.A. 1995. Beyond the servicescape. The experience of place. Journal of Retailing and Consumer Services, 2, 3, pp. 149-162. D'Astous, A. 2000. Irritating aspects of the shopping environment. Journal of Business Research, 49, pp. 149-156. De Volkskrant. 2014. Anoniem winkelen wordt steeds moeilijker. Retrieved from www.volkskrant.nl. DigitasLBi. 2014. Connected Commerce. Comparative Analysis. March 2014. Advance/ DigitasLBi. Donovan, R. J., Rossiter, J. R., Marcoolyn, G., & Nesdale, A. 1994. Store atmosphere and purchasing behavior. Journal of Retailing, 70, 3, pp. 283-294. 68 Dorf, D. 2010. Stop saying “multi-channel!” Commerce Anywhere Blog, 27 December. https://blogs.oracle.com/retail/entry/stop_saying_multi-channel (accessed 25 July 2014). Dorf, D. 2011. Commerce, anyway you want it. Commerce Anywhere Blog,15 March. https:// blogs.oracle.com/retail/entry/commerce_anyway_you_want_it (accessed 25 July 2014). Emerce. 2014. De Bijenkorf begint pilot met iBeacons in Rotterdam. Retrieved from www.emerce.nl. Erdman, P.H. 2008. Op zoek naar beleving. Onderzoek naar een belevingsconcept voor winkelgebieden. Amsterdam: Amsterdam School of Real Estate. Erich, M. 2014. Winkelgebied 2025. Samen in beweging. ING. Eroglu, S.A. & Machleit, K.A. 2008. Theory in Consumer-Environment Research. In: C.P. Haugtvedt, P.M. Herr & F.R. Kardes (eds.), Handbook of Consumer Psychology. New York, London: Psychology Press. (pp. 823 − 835). Ezeh, Ch. & Harris, L. C. 2007. Servicescape research: A review and a research agenda. The Marketing Review, 7, 1, pp. 59-78. Falk, P., & Campbell, C. 1997. The Shopping Experience. London, etc.: Sage Publications. GfK. 2013. Dé shopper bestaat niet. Retrieved from www.shopping2020.nl. Goffman, E. 1974. Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. London: Harper & Row. Google. 2013. Mobile In-Store Retail. How in-store shoppers are using mobile devices. Google Shopper Marketing Council. Haaker, T. (Ed.). 2012. Creating robust business models. Practical tools to harness your business. Enschede: Novay. Halvorsen, K., Hoffman, J., Coste-Maniere, I. & Stankeviciute, R. 2013. Can fashion blogs function as a marketing tool to influence consumer behavior? Evidence from Norway. Journal of Global Fashion Marketing: Bridging Fashion and Marketing, 4, 3, pp. 211-224. Hewer, P. & C. Campbell. 1997. Research on shopping: A brief history and selected literature. In: Falk, P., & Campbell, C. (eds.). The Shopping Experience. London: Sage Publications. (pp. 186-206). Hofste, M. & W. Teeuw (eds.). 2012. Winkel van de toekomst, toekomst van de winkel? Enschede: Saxion, kenniscentrum Design en Technologie. Holt, F. 1995. How consumers consume: A typology of consumption practices. Journal of Consumer Research, 22, (June), pp. 1-16. Hutter, K. & S. Hoffmann. 2014. Surprise, surprise: Ambient media as promotion tool for retailers. Journal of Retailing, 90, 1, pp. 93-110. INretail. 2014. De nieuwe winkelstraat. Zeist: InRetail/NRW. Kega. 2013. The Cross-Channel Challenge. A Guide to the Future of Retail. Sassenheim: Kega. Kega. 2014. Facing the New Retail Reality. How to Become a Cross-Channel Champion? Sassenheim: Kega. Kilcourse, B. & Rowen, S. 2014. Mobile in Retail: Reality Sets In. Benchmarkt Report 2014. Retail Systems Research. Lehtonen, T-K. & Mäenpää, P. 1997. Shopping in the east centre mall. In: Falk, P., & Campbell, C. (eds.). The Shopping Experience. London: Sage Publications. (pp. 136-165). Lesser, J.A. & Kamal, P. 1991. An inductively described model of the motivation to shop. Psychology Marketing, 8, (Fall), pp. 177-191. Levy, R. 2012. Ensuring your brand gets on the shopping list. In: Stahlberg, M. & Maila, V. (eds.). Shopper Marketing. How to Increase Decisions at the Point of Sale. London: Kogan Page. (pp. 117-124). Maas, A. 2013. De redenloze consument. Over framing in marketing. Rotterdam: Hogeschool Rotterdam. Magrath, V. & McCormick, H. 2013. Branding design elements of mobile fashion retail apps. Journal of Fashion Marketing and Management, 17, 1, pp. 98-114. Moes, A. & Van Vliet, H. 2014. Fashion's Retail Future: resultaten 2014. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. Moes, A. & Van Vliet, H. 2015. Het effect van beacons in de ByAmfi Store. Retrieved from www.marketingtribune.nl. Molenaar, C. 2011. Het einde van winkels? De strijd om de klant. Den Haag: SDU Uitgevers. Nava, M. 1997. Modernity's disavowal: Women, the city and the department store. In: Falk, P., & Campbell, C. (eds.). The Shopping Experience. London, etc.: Sage Publications. (pp. 56-92). Novak, Th.P., Hoffman, D.L., & Yung, Y-F. 2000. Measuring the customer experience in online environments: A structual modeling approach. Marketing Science, 19, 1, pp. 22-42. North, A.C. & Hargreaves, D.J. 2007. Lifestyle correlates of musical preferences: 2. Media, leisure time and music. Psychology of Music, 35, 2, pp. 179-200. O’Dell, T. 2005. Experiencescapes: Blurring borders and testing connections. In: O’Dell, T. & Billings, P. (eds.). 2005. Experiencescapes: Tourism, Culture, and Economy. Copenhagen, Business School Press. (pp. 11 - 33). Peck, J. & Childers, T.L. 2008. Effects of sensory factors on consumer behavior. If it tastes, smells, sounds, and feels like a duck, then it must be a …. In: C.P. Haugtvedt, P.M. Herr & F.R. Kardes (Eds.), Handbook of Consumer Psychology. New York, London: Psychology Press. (pp. 193 − 219). Peters, S. & E. Witte. 2013. De consument in 2020. Ede: GfK. Pine, B.J. & Gilmore, J.H. 1999. The Experience Economy. Boston: Harvard Business School Press. PwC. 2007. Convergence Monitor: The Digital Home. Understanding the Customer in het New Converged World. PricewaterhouseCoopers. Rangaswamy, A. & Van Bruggen, G. 2005. Opportunities and challenges in multichannel marketing: An introduction to the special issue. Journal of Interactive Marketing, spring 2005, 19, 2, pp. 5-11. Riester, J. & Van Vliet, H. 2014. Virtual Tour byAmfi. (Android app for Google Cardboard, released december 2014). Rijlaarsdam, B. 2013. Wek die winkelstraat tot leven. NRC, 23 January 2013, pp. 24-25. Rocamora, A. 2012. Hypertextuality and remediation of fashion media: The case of fashion blogs. Journalism Practice, 6, 1, 92-106. Sansolo, M. 2012. Illogic inside the mind of the shopper. In: Stahlberg, M. & Maila, V. (eds.). Shopper Marketing. How to Increase Decisions at the Point of Sale. London: Kogan Page. (pp. 39-43). 70 71 Schrandt, B., Riester, J. & Van Vliet, H. 2014. Fashion's Retail Future: resultaten. Presentatie voor VvFb projectgroep, maart 2014, Deventer. Schut, G., Josten, L., Beek, A., Heinemans, L., Selimi, S. & Jansen, B. 2014. Consument organiseert in 2020 zijn eigen gemak. Postnl/Capgemini Consulting. Retrieved from www.shopping2020.nl. Shankar, V., Venkatesh, A., Hofacker, C., & Naik, P. 2010. Mobile marketing in the retailing environment: Current insights and future research avenues. Journal of Interactive Marketing, 24, pp. 111-120. Sharma, A. & Mehrotra, A. 2007. Choosing an optimal channel mix in multichannel environments. Industrial Marketing Management, 36, pp. 21-28. Sherry, J.F. (ed.). 1996. Servicescapes. Chicago: NTC Business Books. Shopping2020. 2013. Shopping 2020 synthese - de e-ambitie voor nederland. Retrieved from www.shopping2020.nl. Shopping2020.nl. 2013. Ecology. What are Sustainability-Related Retail Future Trends in 2020 that Affect Environment, Dutch Society and Businesses? Retrieved from www.shopping2020.nl. Shopping2020.nl. 2014. Innovate or Die. Retrieved from www.shopping2020.nl. Shopping2020. 2014a. De business modellen van de toekomst. Retrieved from www.shopping2020.nl. Shopping2020. 2014b. A Changing Future of Retail Touchpoints. Retrieved from www.shopping2020.nl. Sorensen, H. 2012. The three shopping currencies. In: Stahlberg, M. & Maila, V. (eds.). Shopper Marketing. How to Increase Decisions at the Point of Sale. London: Kogan Page. (pp. 51-64). Stahlberg, M. & Maila, V. (eds.). 2012. Shopper Marketing. How to Increase Decisions at the Point of Sale. London: Kogan Page. Stobart, J. 2008. Spend, Spend, Spend! A History of Shopping. The History Press. Stone, M., Hobbs, M. & Khaleeli, M. 2002. Multichannel customer management: The benefits and challenges. Journal of Database Marketing, 10, 1, pp. 39-52. Teerling, M., Huizingh, E. & Leeflang, P. 2007. De effectiviteit van informatieve websites. MAB, pp. 429 - 437. Ter Haar, J. 2014. The Retail Roadmap. Navigating a New Landscape in which Technology Fuels Tomorrow's Human Needs. Studio by Judith ter Haar. The Guardian. 2012. Smart Fridge? Idiot fridge, more like. Retrieved from www.theguardian.com/lifeandstyle/2012/jan/11/homes-fooddrinks. Toonen. A. 2014. Minder winkels, wen er maar aan. NRC, 24 juni 2014, p. E6-E7. Turley, L.W., & Milliman, R.E. 2000. Atmospheric effects on shopping behavior: A review of the experimental evidence. Journal of Business Research, 49, pp. 193-211. Van Ameijden, D., Huismans, J., Van Vulpen, J., Wenting, R., Krawczyk, A., & Weltevreden, J. 2012. Selling to the multichannel consumer. Strategic and operational challenges for multi-channel retailers. Amsterdam: PwC/Hogeschool van Amsterdam. Swirl. 2014. Swirl’s iBeacon Marketing Platform Goes Live Nationwide with Alex and Ani. Retrieved from www.swirl.com/swirls-ibeacon-marketing-platform-goes-live-nationwidewith-alex-and-ani. Van Galen, T. 2012. The missing link: turning shopper insight into practice. In: Stahlberg, M. & Maila, V. (eds.). Shopper Marketing. How to Increase Decisions at the Point of Sale. London: Kogan Page. (pp. 131-136). Van Heusden, I. 2013. Appletrucje werkt niet overal. NRC, 18/19 april 2013, p. 31. Van Vliet, H. 2008. Idola van de crossmedia. Utrecht: Hogeschool Utrecht. - 2009. De Digitale Kunstkammer. Cultureel Erfgoed en Crossmedia. Utrecht: Hogeschool Utrecht. (Cell Cahier #1). - 2012. Festivalbeleving. De waarde van publieksevenementen. Utrecht: Hogeschool Utrecht. (Cell Cahier #3). - 2013. Analyse eerste programmaregeling Digitale Innovatie bij Musea SNS Reaal Fonds. Utrecht: SNS Reaal Fonds. - 2014. Cross-mediascapes. Amsterdam: Amsterdam University Press. Van Vliet, H., Brusse, R., Swart, D., Hekman, E., & Rovers, M. 2013. Crowdsourcing. Utrecht: Hogeschool Utrecht/Center of Expertise Creatieve Industrie. Veenstra, M. 2012. De toekomst van retail: focus op bezoeker en experience. Retrieved from www.frankwatching.nl. Velti. 2013. Mobile Marketing Monitor 2013. Retrieved from www.adformatie.nl/dossier/ mobile-marketing-monitor-2013. Venkatesh, A. 1996. Cyberculture. Consumers and cybermarketspaces. In: J.F. Sherry (ed.). 1996. Servicescapes. Chicago: NTC Business Books. (pp. 343-375). Weltevreden, J. 2012. De evolutie van online winkelen in Nederland. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. Westbrook, R.A., & Black, W.C. 1985. A motivation-based shopper typology. Journal of Retailing, 61, 1, pp. 78-103. Wijman, E. 2014. Dat autodelen gebeurt alleen in Amsterdam. NRC, 28-29 juni, p. 9 (Opine & Debat). Williams, G. 2014. E-commerce is history. Wired, March, pp. 110-117. Wolters, M. 2013. Hoe shopt uw klant in 2020? GfK expertonderzoek shopping 2020. GfK

ABOUT THE AUTHORS Harry van Vliet is head of the Cross-media research group at the Amsterdam University of Applied Sciences. This research group examines the impact of new (technological) developments on business innovation and consumer experiences. As a trained psychologist he holds a PhD in the humanities from the Utrecht University. He publishes regularly on topics such as consumer experience, media strategy, crowdsourcing, cross-media and business model theory. Anne Moes, researcher at the Cross-media research group, is primarily engaged in research on innovations in fashion retail environments and its impact on the shopping experience for customers. She also teaches at the Amsterdam Fashion Institute in ‘Fashion in Retail & Marketing’. Anne graduated in persuasive communication (University of Amsterdam) and wrote her master thesis on the effect of different emotions in charity advertisements. Bernadette Schrandt works as a researcher at the Cross-media research group and has a degree in Media and Performance studies (Utrecht University). She is specifically interested in embodied experiences: how consumers behave in mediated environments and how their interaction with these media creates meaningful experiences to them. Her research mainly focuses on cultural experiences