Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

.

HvA en ASR Verzekeringen gaan samenwerken aan verbeteren klantbeleving door middel van data

14 dec 2015 14:57 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Het Citizen Data Lab gaat samenwerken met ASR Verzekeringen om de klantbeleving te verbeteren op basis van inzichten uit datasets. Hiervoor hebben Alexander van Loon van ASR en Geleyn Meijer, decaan van de faculteit Digitale Media en Creative Industrie van de Hogeschool van Amsterdam, op vrijdag 11 december een samenwerkingscontract getekend. Het Citizen Data Lab is onderdeel van het Amsterdam Creative Industries Network, waar de Hogeschool van Amsterdam mede-oprichter van is.

'Deze tijd vraagt erom dat we als bedrijf grip hebben op data. Tegelijk is het belangrijk dat klanten zich bewust worden van de mogelijkheden van data. ASR wil als verzekeraar helpen door te doen, en gaat daarom deze samenwerking met het Citizen Data Lab aan', aldus Van Loon. Met de inzichten uit het onderzoek wil ASR Verzekeringen de klantbeleving verder verbeteren.

Gevarieerde projecten

Het Citizen Data Lab gaat bijdragen aan deze doelstelling door elk kwartaal een project te verzorgen op het gebied van Citizen Empowerment en data voor ASR. Citizen Empowerment is het onderzoeksthema van het Citizen Data Lab en gaat over het creëren van inzichten uit datasets voor mensen. Dit kunnen klanten zijn van een bedrijf, maar ook bijvoorbeeld burgers in een stedelijke omgeving. Op basis van deze inzichten kunnen zij vervolgens bewuster handelen.

De projecten die uit de samenwerking voort gaan komen zijn gevarieerd: van studentenprojecten en workshops, tot het maken van een lichtobject waarmee ASR intern de klantervaring (Net Promotor Score) voor alle medewerkers zichtbaar maakt. Het Citizen Data Lab krijgt van ASR de ruimte om nieuwe theorieën over data in relatie tot Citizen Empowerment te ontwikkelen.