Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Festivalbeleving in beeld op Discovery Festival en ADE

12 okt 2015 12:56 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Het Event Lab van het Amsterdam Creative Industries Network heeft een nieuwe, experimentele methode gevonden om de beleving van bezoekers op festivals in beeld te brengen: narrative clips. De narrative clip is een klein fotocameraatje dat automatisch elke 30 seconden een foto maakt. Het is eenvoudig aan een kleidingstuk te bevestigen en er hoeft geen actie te worden ondernomen om de foto’s te maken.

In combinatie met vragenlijsten die onder de festivalbezoekers worden afgenomen wordt met de clips de customer journey (de ‘reis’ die de bezoeker gedurende het festival maakt) vastgelegd op beeld. Er is voor het eerst geëxperimenteerd met deze clips op vijf festivals die plaatsvonden in het teken van de European Researchers Night, namelijk het Discovery Festival in Amsterdam, Radboud Researchers’ Night Nijmegen, After dark festival Leiden, Groninger Researchers’ Night en Language Research Night Utrecht. De resultaten van het experiment met de clips zullen eind oktober / begin november worden gecommuniceerd. Half oktober zullen studenten van de minor Concepting en Events bij Inholland de narrative clips gebruiken op het Amsterdam Dance Event.

De metingen vinden plaats vanuit het project Event Touchpoints. Event Touchtpoints gaat over de bezoeker en zijn customer journey in het hele proces van oriënteren tot het herbeleven van het festival naderhand. Dit proces is een aaneenrijging van momenten waarin bezoeker en festival elkaar ‘ontmoeten’, deze touchpoints zijn de contactmomenten waarop de dienstverlening gestalte krijgt. Vraag is hoe organisaties zo optimaal mogelijk de customer journey kunnen sturen in het licht van veranderingen in publieksgedrag en disruptieve creatieve technologie.

Voor meer informatie over het onderzoek kan je contact opnemen met Michiel Rovers, coordinator Event Lab en onderzoeker bij het lectoraat Crossmedia.