Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Pioniers voor vernieuwend onderwijs bijeen op de Knowledge Mile

14 sep 2015 12:00 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Afgelopen weekend is de Nederlandse School (dNS) van start gegaan, waarvoor veertig ambitieuze docenten uit het voortgezet onderwijs zich gaan ontwikkelen tot meesterdocent. Het startweekend vond plaats op de Knowledge Mile: het gebied rond de Wibautstraat in Amsterdam dat op initiatief van het Amsterdam Creative Industries Network (ACIN) in rap tempo uitgroeit tot de slimste straat van Nederland.

De Nederlandse School koos de Knowledge Mile als locatie omdat het een creatieve leeromgeving is, waar onderwijs en onderzoek worden verbonden met de uitdagingen van de stad. Typerend voor de Nederlandse School is dat zij geen vaste verblijfplaats hebben en voor hun activiteiten locaties uitzoeken waar iets bijzonders te leren is.

Masterclasses en ontbijtsessies


De locaties waar de meesterdocenten samenkwamen, werden mogelijk gemaakt door partners van de Knowledge Mile. Zo konden ze in het Volkshotel samen met 120 geïnteresseerden een mini-masterclass van Paul Hughes volgen, bekend van  Ten Meters of Thinking

Hij inspireerde bezoekers met zijn verhaal hoe ze een creatief leider kunnen worden en welke eigenschappen hiervoor nodig zijn. Vanuit zijn expertise op het gebied van innovatie, leiderschap en communicatie adviseerde hij om niet de competitie aan te gaan maar vooral samen te werken. Daarnaast is het belangrijk om keuzes te vereenvoudigen en kennis te vermenigvuldigen. 

de Nederlandse School


De docenten die gestart zijn bij de post-initiële opleiding van de Nederlandse School gaan zich de komende anderhalf jaar ontwikkelen tot meesterdocent. Zij doen dit door zich te verdiepen door middel van onderzoek, ondernemerschap te ontwikkelen en hun eigen onderwijsvernieuwing vorm te geven. 

De Knowledge Mile


De Knowledge Mile is een gebied in Amsterdam dat loopt van het Amstelplein tot de Nieuwmarkt. Initiatiefnemer Amsterdam Creative Industries Network verbindt hier een lokale en internationale community van kennisinstellingen, bedrijven, organisaties en bewoners om zo gezamenlijk de slimste straat in Amsterdam te realiseren. 

De basis van de Knowledge Mile wordt gelegd door de dertigduizend studenten die in het gebied hun opleiding volgen. Hiermee is het een van de meest intensieve kennisgebieden van Nederland. De Hogeschool van Amsterdam, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en Hogeschool Inholland zijn via het Amsterdam Creative Industries Network betrokken bij dit initiatief.

Meer weten over de Nederlandse School? Klik hier

Meer weten over de Knowledge Mile? Klik hier

Meer weten over Amsterdam Creative Industries Network? Klik hier