Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Studenten MediaLAB presenteren hun werk in Studio HvA

Door: Mireille Vos, Press Pool CREATE-IT

30 jun 2015 13:46 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Twintig weken lang hebben studenten bij het MediaLAB van de Hogeschool van Amsterdam creatieve en innovatieve producten ontwikkeld. De ideeën hiervoor zijn tot stand gekomen in samenwerking met partners uit het bedrijfsleven, waaronder De Persgroep en Havenbedrijf Amsterdam. Op 24 juni 2015 presenteerden de studenten hun eindprojecten in Studio HvA, de thuisbasis van het MediaLAB.

Met een hapje en drankje in de hand luisterden bezoekers naar een korte introductie van labcoördinator Gijs Gootjes en de presentaties van de zes multidisciplinaire teams. De relevantie van elk project werd duidelijk gemaakt in een kort en creatief filmpje.

'De studenten verrassen mij keer op keer met mooie en vernieuwende multidisciplinaire ideeën', Gijs Gootjes, coördinator MediaLAB Amsterdam.

Live uit Japan: Workspace 2020

Het eerste team dat presenteert bestaat uit twee Nederlanders en twee uitwisselingsstudenten van een hogeschool in Japan. Zij hebben de app Hummbi ontwikkeld, waarmee gebruikers hun productiviteit en concentratie kunnen verbeteren. De app houdt rekening met persoonlijke voorkeuren, want de een werkt beter in volledige stilte en de ander met een beetje geluid. Een ideale tool dus voor studenten en mensen met een flexibele werkplaats. 
Ook in Japan heeft een team zich beziggehouden met het verbeteren van de werkomgeving. 'In Japan is er weinig communicatie tussen jong en oud, er is veel hiërarchie op de werkvloer,' vertelde het team uit Japan via de videoverbinding. Als oplossing hebben de studenten Nico-Chan bedacht: een tamagotchi-achtige app, die werknemers aanzet om elkaar een high five te geven. Nico-Chan breekt het ijs tussen medewerkers en nodigt uit tot meer interactie en openheid onderling. 
De app heeft een stimulerend effect op het uitwisselen van gedachten en ideeën, iets wat volgens de Nederlandse studenten in Japan te weinig gebeurt. Uitwisselingsstudent Zilong Li bevestigt dit: 'Mensen zijn extraverter dan in mijn geboorteland China, of op mijn universiteit in Japan. Ook is het in Nederland een stuk minder hiërarchisch.'

Google glass in de haven van Amsterdam


In samenwerking met Havenbedrijf Amsterdam heeft het volgende team een prototype van een slimme bril ontwikkeld, waarmee havenmedewerkers direct zien hoeveel zwerfvuil of misplaatste objecten in het gebied liggen. Het prototype bestaat uit een app die gekoppeld wordt aan Google Glass. Havenmedewerkers kunnen door deze toepassing sneller de kwaliteit van  de openbare ruimte in het gebied te beoordelen. Op dit moment houden zij dit nog allemaal op papier bij. 
Voor de studenten bood dit project een unieke kans: 'Normaal zou ik nooit de mogelijkheid hebben gehad om met de nieuwste technologieën zoals Google Glass te werken, maar door dit project bij het MediaLAB kon het wel,' aldus teamlid Marvin Straathof.

Playful learning: kleurrijk spel voor kinderen

 
Binnen het MediaLAB spelen maatschappelijke vraagstukken een belangrijke rol. Studenten hebben voor het project Playful Learning een spel ontwikkeld, dat de communicatieve en sociale vaardigheden van kinderen met een verstandelijke beperking kan verbeteren. Deelnemers krijgen een band op hun hoofd met een lampje. Deze lampjes hebben verschillende kleuren en de kinderen moeten spelenderwijs ontdekken welke kleur hun lampje heeft. Het spel heeft bij kinderen van zorginstelling en opdrachtgever Orion voor meer interactie gezorgd. Na afloop van de presentaties mochten de aanwezigen buiten het spel testen, dat ook voor volwassen uiterst geschikt bleek.

Encounter: Social Media voor interactie


Sociale media veroorzaken vaak individualisering van onze maatschappij: in plaats van met elkaar te praten staren mensen naar hun smartphone. Het team van Encounter heeft sociale media juist ingezet om interactie te stimuleren. Zij hebben schermen ontwikkeld waarop oude filmpjes en uitdagende stellingen voorbijkomen die uitnodigen tot conversaties. 
Tijdens een test in het Volkshotel zagen restaurantbezoekers stellingen voorbijkomen op een scherm. Na de stelling 'Wist u dat 76 % van de bevolking ooit heeft geprobeerd zijn elleboog te likken' ging een groot deel van de aanwezigen dit proberen. Volgens Atossa Atabaki, een van de ontwerpers van Encounter, leidde dit tot veel nieuwe gespreksstof. 

Scribe: the future of journalism


In opdracht van De Persgroep Nederland heeft het laatste team dat presenteert een interactief dashboard ontwikkeld, dat journalisten een duidelijk overzicht biedt van de artikelen waaraan zij werken. Ook kunnen zij zien hoe lezers hun stuk waarderen en wat de impact van het stuk is. De studenten hebben vooraf met tal van journalisten gesproken, om goed in kaart te brengen waar zij nu tegenaanlopen bij het publiceren van hun artikelen. 'Wij hebben het wiel niet opnieuw uitgevonden' volgens student Anne Zwaan, 'maar alle tools samengevoegd tot een mooi overzicht. Het is een idee dat direct te implementeren is.'

Nieuwe projecten van oud-studenten

Na de presentaties konden bezoekers de prototypes testen en met studenten in gesprek gaan over hun werk. Ook waren een aantal projecten te zien van alumni, zoals een virtual reality-bril. Wanneer je deze bril opzet begeef je je op een levensecht feestje van een vriend. De bril is nu nog puur voor vermaak, maar kan ook worden ingezet om mensen van vliegangst of hoogtevrees af te helpen.

 

Ben je benieuwd geworden naar al deze innovatieve ideeën? Kijk dan hier op de website van MediaLAB Amsterdam

MediaLAB Amsterdam is een ontwerplab voor toegepast onderzoek op het snijvlak van creativiteit en technologie. Vierdejaars HBO- en WO-studenten werken in multidisciplinaire, internationale teams aan actuele vragen uit de creatieve industrie en daarbuiten. Meer informatie over het lab lees je op de website van het Amsterdam Creative Industries Network