Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Interview Lector Crossmedia: Harry van Vliet

Door: Melissa van Ketel, Press Pool CREATE-IT

22 jun 2015 09:30 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Wie zijn de gezichten achter de lectoraten? Deze maand nemen we een kijkje in het leven van lector Harry van Vliet van het Crossmedia lectoraat. Onlangs volledig in dienst gekomen bij de Hogeschool van Amsterdam, wat houdt hem bezig en hoe 'beleeft' hij zijn functie?

Welke opleiding(en) heeft u gevolgd? Heeft uw huidige werk iets met deze opleiding(en) te maken?

“Ik heb psychologie gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Terwijl ik bezig was werd de opleiding Film- & Televisiewetenschap aan de Universiteit Utrecht een voltijds studie. Vanaf toen heb ik de twee studies gecombineerd en ben gepromoveerd op een onderwerp dat beide combineert: de beleving van film en televisie. Deze studies hebben nog steeds iets met mijn werk te maken, omdat ik onder andere emoties en belevingen onderzoek in winkels, op festivals of in musea. De keuze voor mijn studie lag vooral bij mijn interesses. Ik ben gaan studeren wat mij aantrok. Ik heb wel bewust een tweede studie gekozen om zo een meer uniek profiel te hebben op de arbeidsmarkt, en dat heeft gewerkt.”

Wat lees je om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in jouw vakgebied?

“Ik lees veel over de actualiteit. Denk bijvoorbeeld aan winkels die in het nieuws komen omdat ze failliet gaan. Dat is voor mij een bevestiging dat er onderzoek nodig is naar winkelbelevingen. Verder lees ik vakliteratuur, vaktijdschriften en bezoek ik vakconferenties. Daarnaast lees ik ook veel literatuur, iedere minuut in trein, bus en metro.” 

Wat vindt u het mooiste aan het vak?

“In het lectoraat krijg ik veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Ik heb de vrijheid om zelf te kiezen wat ik wil onderzoeken, met de verantwoordelijkheid wel echt iets te maken van de projecten. Ik vind het belangrijk dat de school echt iets aan het onderzoek heeft. Ook is het leuk als de resultaten van een onderzoek in de media verschijnen.” 

Wat is het leukste project dat u heeft gedaan en waarom? 

“Lastige vraag, want nu voelt het alsof ik moet zeggen welk van mijn kinderen ik het leukste vind. Ik vind dat alle projecten hun eigen charmes hebben. Projecten over de beleving in musea vind ik bijvoorbeeld leuk omdat ik zelf graag musea bezoek, maar festivals zijn weer erg aansprekend voor studenten.”

Wat vindt u absolute do’s en don’ts voor studenten?

“Als do zou ik zeggen: blijf na je opleiding up-to-date over jouw vakgebied. Je kennis veroudert namelijk snel. Ontwikkel jezelf door kritisch te blijven kijken. Een absolute don’t is het laten weglopen van je energie. Merk je dat het niet lukt met je opleiding? Zorg dat je dingen doet waarvan je weer energie krijgt.”

Wat is het mooiste compliment dat u ooit van een student heeft gehad? 

“Soms laten studenten in een evaluatie weten dat zij mijn begeleiding als positief hebben ervaren. Dat is fijn om te horen. Ook vind ik het leuk als studenten na een gastcollege naar mij toekomen om een vraag te stellen. Ik vind dat positief, want kennelijk heb ik dan iets losgemaakt.” 

Stel, u mag een project oppakken en u krijgt de beste studenten, wat voor project gaat u dan doen?

“Ik weet een project dat al vijftien jaar op mijn lijstje staat en dat heet ‘History of the Future’. Nieuwe media hebben een veel langere geschiedenis dan veel mensen denken. Weinig mensen weten bijvoorbeeld dat vroeger al pogingen zijn gedaan om zoiets als Netflix of Spotify op te zetten. Mensen konden eind 19e eeuw via de telefoon een abonnement nemen op nieuws, muziek en taallessen. Door dit soort ontwikkelingen in kaart te brengen denk ik dat veel mensen hiervan kunnen leren. Waarom had de ontwikkeling toen geen succes en waarom nu wel?” 

U mag een dag geen onderzoek doen, wat gaat u doen? 

“Met mijn zoontje voetballen of fietsen. In ieder geval even niet achter een scherm zitten.”

Wat voor student was u vroeger zelf? 

“Leergierig. Ik moest op een slimme manier een combinatie maken tussen twee studies, dus ik kon niet alle lessen bijwonen en veel zelf regelen. Colleges volgen vond ik trouwens leuk. Ze vonden vaak plaats in oude zalen in de binnenstad van Utrecht en die beleving was heel apart.” 

Wat is uw guilty pleasure? 

“Horrorfilms en sciencefiction films. Ik kijk ze ter ontspanning. Oude sciencefiction films vind ik interessant omdat ze ook iets communiceren over de tijd van toen en de verwachtingen over de toekomst.” 

Een fun fact over u..

“..is dat ik vroeger boeken voorlas bij mijn zoontje op school. Ik vond dit heel leuk om te doen, totdat de kinderen brutaler werden.” 
Wat gaat het leven u hierna brengen?
“Ik ben niet zo’n levensplanner. Momenteel werk ik twee jaar voor het HvA. Ik zie wel wanneer het begint te kriebelen..” 

 

Welke vraag heb ik u niet gesteld?


“Heeft u het naar uw zin? Ja, mijn ervaring is erg positief. Ik kan prettig samenwerken met mijn collega’s en ik krijg veel kansen. Mijn werkomgeving biedt genoeg inspiratie voor nieuwe projecten. Ik vind het leuk dat ik mijn ideeën ook echt mag uitvoeren.”