Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

HvA’s EduExplorer wint Eduhack 2015 Nederland

Door: Kaylee Portegies Zwart, Press Pool CREATE-IT

30 jun 2015 16:30 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Hoe kan het onderwijs beter aansluiten bij het werkveld? Op welke manier benut je het leervermogen van studenten het beste? En hoe passen de docenten in dit plaatje? Op deze vragen en meer probeerden de deelnemers van de wereldwijde Education Hackathon 2015 zaterdag 27 juni en zondag 28 juni antwoord te geven. Ook in Nederland werd er meegedaan aan de Eduhack. Amersfoort was gedurende dit weekend de plaats waar de combinatie van liters koffie, tientallen zakken chips en 24 uur keihard doorwerken leidden tot innoverende ideeën voor het onderwijs.

 

Verbeteren onderwijs


Eduhack brengt hackers bij elkaar om binnen een etmaal met een alternatief voor regulier onderwijs te komen. Hoewel hacken vaak een negatieve lading lijkt te hebben, kan deze technologische term ook gebruikt worden voor het opbouwen of verbeteren van systemen door nieuwe combinaties van bestaande bouwblokken. Maar waarom is deze verbetering van het onderwijs noodzakelijk? Onder andere omdat het onderwijs nu nog te slecht aansluit op het beroepenveld. Daarnaast wordt alles in onze omgeving steeds efficiënter, relevanter en meer toegespitst op de wensen van het individu. Waarom dan niet het onderwijs?

Briefing HvA

Harry van Vliet en Dennis Ringersma hebben namens de HvA twee van de zeven deelnemende groepen een opdracht gegeven in het teken van onderwijsinnovatie onder de noemer ‘Cutschool’. Cutschool is een online tool voor docenten, studenten en het werkveld waarmee zij al samenwerkende courses maken en verrijken. Video’s spelen de hoofdrol in de tool, maar er is ook ruimte voor podcasts en andere files. Samengevat: ‘een Spotify voor lesmateriaal’. Ook vroeg de briefing van Ringersma en Van Vliet om een nauwe samenwerking tussen studenten, docenten en het werkveld. Aan de deelnemers de opdracht dit om te zetten in een tastbaar, online concept. 

Rijkere content

Harry van Vliet benadrukt nog eens het belang van het vernieuwen van de onderwijsmethoden: ‘Niet alleen vergroot je de betrokkenheid van alle deelnemende partijen, ook zal door een efficiëntere samenwerking de content van het lesmateriaal verrijkt worden en beter aansluiten bij de praktijk.’ Eén van de groepen legt de focus dan ook duidelijk op het samenwerkingsaspect met het Learning Platform, waar studenten en docenten elkaar vragen kunnen stellen en antwoorden toegankelijk worden gemaakt. 
De groep EduExplorer geeft studenten met zijn gelijknamige online tool de mogelijkheid zelf het curriculum samen te stellen gestuurd vanuit de interesse van de student, niet vanuit een curriculum of leerboek. Een van de programmeurs van EduExplorer, Ruud (19), vertelt: ‘Niet alleen maakt dit platform het aanbod meer divers, ook zullen studenten geen zware boeken meer mee hoeven te sjouwen.’ 

De winnaar is…

Aan het einde van de Hackathon pitchten alle groepen de ideeën aan een vakjury, met een online publiek via een livestream, die vervolgens een top drie selecteerde. De winnaar maakte kans maakt op 5000 euro prijzengeld om het concept verder te ontwikkelen. In de top drie staan uiteindelijk twee groepen die met de HvA-opdracht aan de slag zijn gegaan. De winnaar van de Eduhack is uiteindelijk HvA’s EduExplorer geworden, bestaande uit Tim (18), Ruud (19), Joris (18), Tim (19), Erik (40), Stijn (18), Tim (24) en Peter (45). Op de vraag wat de heren na hun overwinning als eerste gaan doen, heeft Tim (18) een duidelijk antwoord: ‘Douchen en naar bed.’