Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

VR app lectoraat Crossmedia in NPO’s 1 EenVandaag

11 mei 2015 09:00 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Bij het lectoraat Crossmedia onder leiding van lector Harry van Vliet is er een VR app voor de byAMFI store ontwikkeld door onderzoeker Jochen Riester en HvA student Jurrien Meyrahn. Afgelopen zaterdag waren zij hiermee op TV te zien bij NPO 1 in het programma EenVandaag van 18.15 uur.

Mobile virtual reality is een prachtige manier om een beleving te communiceren los van tijd en plaats. Nooit eerder was het zo eenvoudig om iemand echt het gevoel te geven ergens anders te zijn. Je kunt iets echt dichtbij laten komen met niet meer dan een smartphone en een VR bril van karton. 

De VR app van het HvA lectoraat Crossmedia in EenVandaag is hieronder direct terug te kijken. Jochen Riester, onderzoeker aan de HvA, licht de innovatie toe: ‘Beleving wordt voor winkels en musea steeds belangrijker om klanten te trekken en te binden. Maar online mis je eigenlijk die fysieke beleving. Deze virtuele tour maakt het nu mogelijk om online een levensechte ervaring mee te krijgen.’

De volledige uitzendingen van EenVandaag van 9 mei 2015 staan hier:

 

Sinds juni 2014 is Virtual Reality voor het grote publiek toegankelijk met Google Cardboard, die van je telefoon een bril maakt. De app erachter splitst het scherm in tweeën, waardoor je diepte ziet in het beeld. De byAMFI Statement Store aan het Spui van de Hogeschool van Amsterdam is de eerste winkel wereldwijd die deze techniek nu inzet, zodat potentiële klanten op afstand kunnen beleven hoe het is om in de winkel te zijn.

Het werkt als volgt: je downloadt de Virtual Reality Tour byAMFI-app in de Play Store, vervolgens plaats je de Android in de kartonnen bril en daarna krijg je tour met een voice-over door de winkel. Begin 2015 wordt de tour ook beschikbaar voor iPhone.  

VIRTUAL REALITY STEEDS POPULAIRDER 

Het lectoraat Crossmedia van de HvA heeft meegewerkt aan het ontwikkelen van de virtuele tour. Virtual Reality wordt steeds populairder: zo testte Matthijs van Nieuwkerk een VR-bril onlangs in DWDD, presenteert Google zelf al een virtuele tour door Versailles, en lanceerde modemerk Valentino een virtueel modemuseum. HvA-onderzoeker Jochen Riester: ‘Wij zijn trots om ons onder deze pioniers te bevinden.’ 

 

De app die is ontwikkeld door een multidisciplinair team van onderzoekers en studenten, is mede mogelijk gemaakt vanuit het Amsterdam Creative Industries Network, een netwerk dat kennis ontwikkelt over creatieve toepassingen van disruptieve technologie (nieuwe technologie die voor iedereen toegankelijk is).

Neem voor meer informatie over Crossmedia contact op met lecturer/researcher Jochen Riester: j.k.riester@hva.nl / 06-22 10 11 26.