Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Lancering ‘NRC Live Moonshot’ virtual reality app

18 mrt 2015 13:24 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Vandaag vindt de lancering plaats van de virtual app van het NRC Live Moonshot event. Donderdag 5 maart vond de eerste editie plaats van NRC Live, een serie events waarmee NRC kennis wil overdragen en discussies wil aanwakkeren samen met sleutelspelers uit bedrijfsleven, wetenschap en overheid. Het Amsterdam Creative Industries Network, een samenwerking tussen de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Hogeschool Inholland en de Hogeschool van Amsterdam, was aanwezig bij deze kick-off. Zij gaven de bezoekers een nieuwe ervaring mee: een virtual reality-kit van Google Cardboard, die de bezoekers zelf in elkaar kunnen zetten. De bijbehorende app voor android is vanaf vandaag beschikbaar.

 

Met de nieuwe eventserie NRC Live wil NRC grote vraagstukken van onze tijd onderzoeken en vragen beantwoorden over economische en maatschappelijke veranderingen met zakelijke impact. De Kick-off op 5 maart, genaamd Moonshot, draaide om de innovatiekracht van Nederlandse bedrijven. Het Amsterdam Creative Industries Network was hierbij en gaf bezoekers een voorbeeld mee van disruptieve technologie, nieuwe technologie die voor iedereen toegankelijk is. De deelnemers kregen namelijk een Do-It-Yourself-kit van Google Cardboard. De gemaakte opnames van de dag zijn nu verwerkt tot een virtual reality app, die samen met de Google Cardboard een unieke herbeleving geeft van het event in 3D.

DIY Google Cardboard kit NRC Live Moonshot

Do It Yourself (DIY) Cardboard-kit

Over de Google Cardboard-kit

HvA-onderzoeker Jochen Riester van het lectoraat Crossmedia ontwikkelde de Google Cardboard-kit, een houder waarmee je je smartphone omtovert tot Virtual Reality-bril. De kit bestaat uit enkele losse onderdelen, waaronder lensjes, magneetjes, klittenband, dubbelzijdig tape en een instructie. Met de app en de Google Cardboard zijn de sprekers te zien en te horen in Virtual Reality. Onderzoekers van het HvA-lectoraat Crossmedia voeren ook het bezoekersonderzoek van het event uit, onder leiding van lector Harry van Vliet, op basis van het door het lectoraat ontwikkelde model over publieksbeleving van events.

 

Het lectoraat Crossmedia onderzoekt de invloed van nieuwe (technologische) ontwikkelingen op (consumenten)beleving. Dit is de tweede virtual reality applicatie die het lectoraat Crossmedia heeft gemaakt. 

Meer informatie over het Amsterdam Creative Industries Network en het Event Lab? Klik hier.