Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Leverancier van Nobelprijswinnaars kiest voor Wibautstraat

Bell Labs sluit aan bij Knowledge Mile Amsterdam coalitie

16 feb 2015 13:42 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

AMSTERDAM, 16 februari 2015 – De transformatie van de Wibautstraat en Weesperstraat tot één van de meest innovatieve gebieden van Nederland is vandaag officieel gestart. Onder de naam Knowledge Mile gaat een coalitie van partijen waaronder NS, KPN, Rabobank Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en Hogeschool Inholland samenwerken om dit doel te bereiken. Het Amerikaanse Bell Labs, leverancier van zeven Nobelprijswinnaars, gaat het gebied gebruiken als testomgeving.

Testbed voor innovatie

De samenwerking met Bell Labs laat de potentie zien van de Knowledge Mile voor bedrijven. Fahim Kawsar Director Internet of Things Research bij Bell Labs: “The Knowledge Mile provides companies like Bell Labs with a unique urban testbed and a chance to work together with end users, students and residents to test our technology that has shaped the world in the past and will do so in the future.”

De mogelijkheid om innovatie in een stedelijke omgeving te testen en te ontwikkelen is uniek. Ger Baron, Chief Technology Officer van de Gemeente Amsterdam: “De Knowledge Mile laat de mogelijkheden van sociale en digitale innovatie in de praktijk zien. Voor Amsterdam is het daarmee een cruciaal testbed voor innovatie.”

Matthijs ten Berge, directeur van initiatiefnemer Amsterdam Creative Industries Network: “Het feit dat gerenommeerde partijen zoals Bell Labs zich nu achter de Knowledge Mile coalitie scharen geeft de internationale potentie aan van de 'Knowledge Mile'. De voorheen lelijkste straat van Amsterdam wordt de slimste straat van Nederland.”

Voedingsbodem voor startups

Naast mogelijkheden voor bedrijven, is het gebied een voedingsbodem voor innovatieve startups en talent. In de komende periode worden aan de Knowledge Mile verschillende plekken gerealiseerd waar creatieve startups zich kunnen vestigen. Een daarvan is de Diamantbeurs, wat een verzamelgebouw voor uitgevers en creatieve bedrijven wordt.    Door de bouw van de Amstelcampus van de Hogeschool van Amsterdam, de groei van de Universiteit van Amsterdam en de aanwezigheid van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten zijn in de omgeving straks meer dan dertigduizend studenten actief. Talenten van de opleidingen zullen onder andere via labs bijdragen aan innovatie en kennisontwikkeling op de Knowledge Mile.

Verbeteren van de leefomgeving

De coalitie gaat met haar gezamenlijke kennis en in samenwerking met bewoners de leefomgeving verder verbeteren. Hierbij valt te denken aan het terugdringen van CO2-uitstoot en het aanpakken van de parkeerproblematiek van zowel fietsen als auto’s.

Bewoners en gebruikers kampen al jaren met het negatieve imago van het gebied. De Wibautstraat is in het verleden zelfs uitgeroepen tot de lelijkste straat van Nederland. Bewonersinitiatieven maken zich al sinds de jaren ’60 sterk om de leefomgeving in het gebied te verbeteren. Zij worden nadrukkelijk betrokken in de ontwikkeling van de Knowledge Mile.

 

 

Amsterdam Creative Industries Network

Initiatiefnemer Amsterdam Creative Industries Network (ACIN) is het landelijke talent-, kennis- en businessnetwerk voor creatieve industrie en digitale technologie. ACIN is opgericht door de Hogeschool van Amsterdam, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en Hogeschool Inholland.