Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Studenten MediaLAB presenteren project tijdens Final Presentation & Expo

Tekst: Samia Dif, 3e jaars student communicatie (Duaal)

3 feb 2015 10:57 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Na een semester lang hard werken was de dag eindelijk aangebroken voor de studenten van MediaLAB Amsterdam ‘The Final Presentation & expo 2015’. Tijdens dit evenement in Studio HvA te Amsterdam konden de studenten op 21 januari met volle trots hun innovatieve product introduceren. De studenten werkten in 6 teams, onder begeleiding van coaches als Loes Bogers, Gijs Gootjes en Margreet Riphagen, Marco van Hout en partners. Deze teams bestaan uit 21 ambitieuze studenten uit verschillende scholen vanuit heel Nederland en 9 internationale studenten die weken spendeerden in het bedenken, ontwerpen, ontwikkelen en het testen van hun ideeën om die te veranderen in een echt product.

''De ruimte voor creativiteit in het ontwerp proces zorgen voor verrassende uitkomsten die relevant en toepasbaar zijn binnen actuele vraagstukken.” Gijs Gootjes

De resultaten die tijdens de expo werden getoond zijn een bewijs voor de vruchtbaarheid van multidisciplinaire samenwerking en een interactief ontwerpproces. Als netwerk hebben wij in samenwerking met studenten en professionals een aantal projecten mogelijk gemaakt. “Interessant en ongelofelijk hoe je iets nieuws kan ontwikkelen met nieuwe hardware, die je nog nooit eerder hebt gezien,” zegt internationaal student Shenghu Zang uit Japan met volle trots. Samen met zijn andere 4 teamgenoten en onder begeleiding van Loes Bogers, Avrotros en WemakeVR, werkten zij aan ’s werelds eerste Virtual Cinema. Het idee achter de Virtual Cinema is eigenlijk vrij simpel. De virtual reality bril helpt jou een personage te zijn in de 360 graden film. Het lijkt hierdoor alsof je echt in een andere realiteit belandt. Tijdens de grand opening van de expositie Interactive Cinema op 23 januari jl. in het VondelCS, was het mogelijk voor bezoekers om de korte interactieve 360graden film 'A Perfect Party' te bekijken en te ervaren met de 3d Oculus 3d Rift.

Virtuele mode show

Virtual reality trekt door tot aan mode. “You don’t have to be on the list to be in the fashion show,”. Vijf studenten presenteerden een nieuwe manier van mode in samenwerking met Jacob Kok. Onder begeleiding van Margreet Riphagen ontwikkelen de studenten een virtuele tour door een fashion show. Nooit eerder heeft iemand de catwalk op deze manier bijgewoond. De kartonnen bril maakt het mogelijk om via jouw telefoon de fashion show bij te wonen.

Grüt

Het project Grüt kent een meer ecologisch idee, waar kinderen aan de hand van een kit hun eigen planten of eten kunnen oogsten. Ilaria Zonda is één van de 3 studenten van Grüt die afkomstig is uit Italië. “Het is een doe-het-zelf project en je creëert leven”, zegt Ilara. Onder begeleiding van Gijs Gootjes en Cisco ontwikkelde zij sensoren die verbonden zijn aan een app, die kinderen leren hoe zij planten moeten onderhouden. Het doel van het project is om de houding van kinderen te veranderen en kennis te geven over voedsel, voedselverspilling en het onderhouden van eigen planten.

Mr Powerfull

Strijden voor mensenrechten staat centraal bij het project Mr Powerfull. Samen met Amnesty Nederland introduceerden de 4 studenten het spel MR Powerfull. Met Loes Bogers als coach en lectoraat Games and Play ontwikkelden deze studenten een spel voor studenten tussen de 18 en 25. “Op een speelse manier meer te weten komen over een serieus onderwerp,” licht Fay Gramberg toe. Ondanks het onderwerp leren zij spelenderwijs waarmee zij Amnesty NL kunnen helpen strijden voor vrijheid van meningsuiting. Je ervaart op een leuke en makkelijke manier de effecten van de acties van Amnesty op de onderdrukker, oftwel ‘Mr Powerfull’.

Rubbish India!

Tussen alle teams die gevestigd zijn in Nederland is er één team vanuit Bangalore in India. Onder leiding van Sruthi Krishnan, Cisco en Fields of View ontwikkelden de twee Indiase studenten in samenwerking met twee studenten uit Nederland het project Rubbish India! Door de groei van afval op straat hebben zij dit project opgezet. Het team zoekt naar mogelijkheden om het probleem op te lossen door beleidsmedewerkers hierin te betrekken. Aan de hand van een bordspel, dat vergelijkbaar is aan Monopoly, kunnen beleidsmedewerkers beter begrip krijgen voor de situatie en zijn oplossingen.

Glasskit

Met als opdrachtgeven Smit Electra, elektrische installatie bedrijf, en partner Ordina werkten de vier studenten van Glasskit hard aan Emistime. Emistime is een systeem dat een oplossing biedt op het werkveld. Gebaseerd op een web-platform biedt het systeem toegang tot een gemakkelijke communicatieplatform tussen werkers in het veld en kantoor. “Onze filosofie is niet alleen om de efficiëntie te verhogen voor bedrijven, maar ook om het werk voor iedereen aangenaam te maken. We koppelen mensen en data, we ontwerpen en ontwikkelingen en zorgen dat het werkt,” lichtte Agnes Günther toe.