Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

PosturAroma wint Best Design Case Award op Design & Emotion 2014

15 okt 2014 15:32 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Van 6 tot 10 oktober jl. vond de 9e editie van de International Design & Emotion Conference plaats in Bogota, Colombia. Op deze conferentie werd de Hogeschool van Amsterdam vertegenwoordigd door onderzoeker Marco van Hout (MediaLAB) en door MediaLAB alumni Laura Mul en Shinichiro Ito, die hun concept “PosturAroma” presenteerden.

De paper “PosturAroma - The Embodiment of Safety” van MediaLAB Amsterdam werd uitgeroepen tot winnaar van de Best Design Case Award van de conferentie. De jury roemde de kwaliteit van de paper en vooral het niveau van het prototype, dat werkend gedemonstreerd werd na de presentatie. Dit leverde een grote rij van belangstellenden op, wat volgens de jury aantoonde welke impact dit concept kan hebben en hoezeer het nu al tot de verbeelding spreekt.

PosturAroma is het resultaat van het Amsterdam Creative Industries Network project ‘Women’s Safety’, dat in samenwerking met Cisco en MediaLAB Amsterdam tot stand kwam: Om vrouwen een groter gevoel van veiligheid te geven, wordt uitgegaan van de werking van een verbeterde lichaamshouding op de perceptie van veiligheid (“look confident, feel confident, be safe”). PosturAroma is een ketting die zowel sensoren bevat die de lichaamshouding meten en een geur-capsule die geactiveerd wordt zodra de houding minder zelfverzekerd blijkt. De geur herinnert de drager eraan om weer zelfverzekerder te gaan lopen en de houding aan te passen.

Het concept heeft ook eerder al veel aandacht gekregen en is besproken op o.a. Fastcompany, OpenIDEO, PSFK, Crisp.nl, Discovery Canada en onlangs tentoongesteld op de Maker Faire in Rome.

 

Referentie paper:
Hout, van, M., Mul, L., Bogers, L. & Tito, S. (2014). PosturAroma - The Embodiment of Safety, in: Salamanca, J., Desmet, P., Burbano, A., Ludden, G., Maya, J. (Eds.). Proceedings of the Colors of Care: The 9th International Conference on Design & Emotion, Bogota, Colombia.

Voor meer informatie:

www.medialabamsterdam.com
www.posturaroma.org
www.designandemotion.org

 

Over de International Design & Emotion Conference:

(De Internationale Design & Emotion conferentie wordt elke twee jaar georganiseerd door de Design & Emotion Society, een platform dat is opgericht in 1999 voor ontwerpers, onderzoekers en industrie om kennis uit te wisselen en het belang van de emotionele/ belevings- impact van ontwerp op de kaart te zetten. Na 15 jaar is dit onderwerp inmiddels niet meer weg te denken uit het hedendaagse ontwerp-veld. De 10e editie zal in 2016 ter ere van het jubileum weer in Nederland gehouden worden.)