Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Onderzoeksconferentie Cultuureducatie en -participatie op 24 nov

Met een bijdrage van Crossmedia

3 okt 2014 17:22 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Op 24 november organiseert het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst de achtste editie van de Onderzoeksconferentie Cultuureducatie en -participatie. Het lectoraat Crossmedia zal, samen met het New Media Lab van het Allard Pierson Museum (onderdeel UvA), de ochtendsessie Digitale innovatie in musea: van hype naar waardevolle beleving verzorgen. In deze sessie komen eerst kort de onderzoeken van zowel het lectoraat als het New Media Lab aan bod en kan het publiek daarna in gesprek gaan met een panel van experts uit zowel het museale als het onderzoeksveld.

In de sessie staat de volgende vraag centraal: Wat is de toegevoegde waarde van digitale media in een culturele beleving? Hierbij komen thema’s aan bod als:

- De verwachtingspatronen en overige factoren waar een organisatie rekening mee kan houden bij het plannen van een nieuwe tentoonstelling/beleving.
- Het verlengen van het museumbezoek met voor- en natraject, de (veranderende) rol van museum en bezoeker.
- Het balanceren van de funfactor van nieuwe media met het creëren van inhoudelijke meerwaarde.
- De manier waarop het online aanbod de publieksbeleving beïnvloedt.
- Het begrijpen en meten van de publieksbeleving.
- De mogelijkheid om de meerwaarde van crossmediale toepassingen te meten.

Panelleden zijn dr. Harry van Vliet (lector Crossmedia), Jan Sas (senior lecturer Visitor Studies and Museum Communications), Wyke Sybesma (Dordrechts Museum / Huis van Gijn) en Rianne Schoonderbeek (Boijmans van Beuningen). De sessie vindt plaats van 11:00-12.30h te Utrecht. Meer informatie over het congres is hier te lezen.