Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Riemer van Rozen naar Foundations of Digital Games conferentie

14 apr 2014 13:32 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Van 4 t/m 7 april nam Riemer van Rozen deel aan de Foundations of Digital Games (FDG) conferentie die dit jaar werd gehouden aan boord van de Royal Caribbean Liberty of the Seas, weergegeven in Figuur 1.

De conferentie bracht op deze toch vrij bijzondere locatie in een verrassend prettige open sfeer onderzoekers uit gebieden als game AI, computer science en geesteswetenschappen bijeen.

 

Riemer presenteerde een paper van hem en Joris Dormans over het aanpassen van game mechanics (spelregels) met de game design taal Micro-Machinations (MM) [3]. MM is een taal [2,3] en een herbruikbare software bibliotheek [4] gericht op het bouwen van game software die wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Software Analyse en Transformatie (SWAT) groep van Centrum Wis­kunde & Informatica (CWI), en is een evolutionaire voort­zetting van de taal Machinations [1].

Tijdens zijn presentatie demonstreerde Riemer live (d.w.z. at run-time) aanpassingen aan de mechanics van een prototype tower defense game genaamd AdapTower, weergegeven in Figuur 2. Hiermee tonen Riemer en Jo­ris aan dat game mechanics gemakkelijk kunnen worden aangepast met MM, waardoor designers sneller gameplay (speler-ervaringen) kunnen evalueren. Snellere feedback en het doorlopen van meer onafhankelijke design en software engineering iteraties kunnen de kwaliteit van games bevorderen. MM zullen worden gebruikt in een case study met game bedrijf IC3D Media, en er wordt ook overwogen of studenten het volgend jaar kunnen toepassen in project Game Technology (a.k.a. Project Stella Incognita).

Referenties

[1] E. Adams and J. Dormans. Game Mechanics: Advan-ced Game Design. New Riders Publishing, 2012.

[2] P. Klint and R. van Rozen. Micro-Machinations -A DSL for Game Economies. In M. Erwig, R. Paige, and E. Wyk, editors, Software Language Engineering, vo-lume 8225 of Lecture Notes in Computer Science, pa¬ges 36-55. Springer International Publishing, 2013.

[3] R. van Rozen and J. Dormans. Adapting Game Me-chanics with Micro-Machinations. In Foundations of Digital Games, 2014.

[4] R. van Rozen. Micro-Machinations Library. https://github.com/vrozen/MM-Lib.