Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Lectoraat Crossmedia werkt samen met DigitasLBi in Connected Commerce onderzoek

8 apr 2014 16:24 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Op 3 april 2014 publiceerde DigitasLBi de resultaten van haar onderzoek Connected Commerce , dat uitgebreid ingaat op het koopgedrag in de retailsector via verschillende devices.

Dit onderzoek is uitgevoerd in 12 landen binnen het wereldwijde* netwerk van DigitasLBi, waaronder Nederland, de VS en China. Amsterdam Creative Industries heeft DigitasLBi geholpen met de interpretatie van de resultaten. Een uitgelezen kans voor het lectoraat Crossmedia, dat op dit moment onderzoek doet naar de toekomst van de crossmediale dienstverlening in de fashion industrie.

 

Centraal in het onderzoek van het lectoraat staat de vraag welke diensteninnovaties, marketingconcepten en belevingsconcepten mogelijk en bruikbaar zijn voor de moderetail, waarbij zij specifiek let op de relatie instore - smartphone - webshop. Een verkennend onderzoek van studenten van AMFI tijdens het eerste semester van dit schooljaar laat zien dat winkeliers in Amsterdam veelal nog gericht zijn op de traditionele verkoop in store. Wel worden de mogelijkheden van social media steeds meer onderzocht, hoewel fashion retailers ook aangeven hierbij nog niet precies te weten hoe social media effectief ingezet kan worden.

Wereldwijd zijn er al heel wat voorbeelden te vinden waar innovatieve dienstverlening in de fashion industrie centraal staat. Zo laat Hointer zien hoe mobile het shoppingproces kan vergemakkelijken en geeft Tesco Home Plus Koreanen de mogelijkheid om de dagelijkse boodschappen gewoon in metrostations te doen.

Uit het onderzoek van DigitasLBi blijkt dat ruim tweederde van de Nederlandse consumenten geïnteresseerd is in nieuwe diensteninnovaties. In de toekomst verwachten consumenten dat de implementatie van nieuwe technologieën tijdens het winkelen vooral een toegevoegde waarde kan bieden op het gebied van prijsvergelijk (86%), speciale aanbiedingen (82%) en meer informatie over producten (82%). De meest populaire diensten die voor hen een reden zouden zijn om de winkel te bezoeken, zijn:

  1. Het ontvangen van gepersonaliseerde speciale aanbiedingen op je mobiel terwijl je in de winkel bent;
  2. Het customizen van een product;
  3. In staat zijn reviews te lezen op de winkelvloer, om bijvoorbeeld meer informatie krijgen over ervaringen van andere consumenten;
  4. De mogelijkheid om loyaliteitsprogramma's op je mobiel te gebruiken;
  5. Het passen van kleding via een digitale passpiegel in plaats van werkelijk passen.

Hoewel er veel interesse is, maakt 3/4 e van alle Nederlandse consumenten zich wel zorgen over zijn of haar privacy. Daarnaast denkt bijna de helft van de Nederlanders dat de diensten te ingewikkeld in gebruik zullen zijn. Gezien de hoge interesse lijkt hier echter júist een mooie kans voor de retailers te liggen. Meer uitkomsten zijn hier te lezen.