Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Amsterdam Creative Industries Sessions van start

14 jan 2014 14:13 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Waar kruisen technologie en de modewereld elkaar? Tijdens de eerste sessie van de serie Amsterdam Creative Industries werd de mix tussen mode en ICT onder de loep genomen. Op 9 januari was het thema: 'Digital Fashion: hype or here to stay?'

Tijdens de inspiratiesessies worden actuele onderzoeksprojecten uit de creatieve industrie besproken. Een panel van deskundigen worden door het publiek aan de tand gevoeld over het thema. Henk Reulink (Hoofd Research & Development bij Defensie), Hein Daanen (lector Fashion Research & Technology) en studente Fashion & Design Shanita de Vries waren tijdens de eerste sessie aanwezig. Docenten en medewerkers van de HvA, ROC Amsterdam, Hogeschool InHolland en belangstellenden uit de industrie namen donderdag plaats in het publiek.

 

Kritische vragen Gespreksleider en interviewer Martijn de Greve leidde het gesprek en vuurde een aantal kritische vragen af op het panel: Waarom gaat haute couture niet mee met de digitale revolutie? Moeten we een brug willen slaan naar digitaal? En kan technologie de modewereld overnemen? Reulink vindt dat er op de technologische ontwikkelingen moet worden ingespeeld: 'Mode en techniek kunnen elkaar naar een hoger niveau tillen.' De Vries denkt dat sommige ontwerpers best meer met de digitale middelen kunnen werken. 'Er zijn veel mogelijkheden, maar de techniek kan het creatieve proces niet overnemen. De ontwerper wil de stof graag voelen of passen. Dat zal altijd zo blijven.'

Toekomst Is 'Digital Fashion' een hype of gaan we binnen vijf à tien jaar over naar digitaal? 'Voor commercieel succes moeten technici en ontwerpers met elkaar samenwerken. De digitale mogelijkheden zijn op dit moment nog niet zo vergevorderd dat alles overzetten naar digitaal mogelijk is', zegt Daanen. Reulink: 'Inmiddels heeft het ministerie van Defensie al van 22.000 militairen 3D-scans verzameld en zijn ze bezig met het 'virtueel passen' van uniformen. Het is wachten op de industrie.'

De Amsterdam Creative Industries is een samenwerkingsverband tussen de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Inholland en verbindt onderwijs en onderzoek met de creatieve industrie. Samen met Amsterdam Economic Board en CLICKNL worden de Amsterdam Creative Industries Sessions georganiseerd. Kijk voor meer informatie over de volgende sessies op www.amsterdamcreativeindustries.com .