Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Workshop: Discrete business modelling voor game en media bedrijven

Lezing/College

Op dinsdag 27 oktober organiseert het lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam in het kader van het Growing Games project (iMMovator) een workshop over discrete business modelling voor game en media bedrijven. Deze workshop zal plaatsvinden in het studiocentrum in Hilversum.

Growing Games

Het doel van deze workshop is om met de deelnemers inzicht te krijgen in de eigen mogelijkheden om te bewegen binnen het game en media-ecosysteem (keten). Dit inzicht wordt bereikt aan de hand van exemplarische cases uit de (Nederlandse) media industrie. De voorbeelden moeten illustreren hoe een bedrijf zich kan aanpassen binnen de keten om verder te komen. Dus niet alleen gefocust zijn op uurtje-factuurtje, maar verschillende verdienmodellen, samenwerkingsmodellen etc. uit te proberen om te groeien.

De workshop is bedoeld voor bedrijven die met één van de volgende vragen zitten: 

  • Wat kan ik leren van ondernemers in media en games sector om te kunnen groeien en ontwikkelen?
  • Welke strategie kan ik ontwikkelen om succes vol te blijven ondernemen in de games en media industrie?
  • Welke tools kan ik gebruiken om me daarbij te helpen?

Voor het beantwoorden van de eerste vraag komt er een gesprek met  Corrino en  Ex Machina. Daarbij wordt er ook gekeken naar de initiatieven die zijn gefaald. De tweede vraag geeft een analyse van de media vs. de game sector en daarbij specifiek de kenmerken van de Applied gamesector. De derde vraag focust op het ‘discrete business modelling’.

Dit wordt geïllustreerd aan de hand van tooling om duidelijk te maken waar een ondernemer aan kan ‘draaien’. Concreet: veranderingen worden geanalyseerd in het verdienmodel (discreet element) en gekoppeld aan de nodige veranderingen in het klantsegmenteringsmodel. De samenhang daar tussen wordt laten zien. Dit wordt gekoppeld aan een grotere overview van trends die veranderingen in de (media) keten noodzakelijk en mogelijk maken (personificatie, oneindig aanbod, platform-onafhankelijk etc).

Daarna wordt er met de deelnemers bekeken hoe ze kunnen experimenteren met aanpassingen in hun Business Model door het huidige BM in kaart te brengen en dit te ‘disrupten’ met nog niet gebruikte ‘discrete elementen’. Bijvoorbeeld: ze gebruiken allemaal een uurtje-factuurje verdienstructuur, wat betekent het als je daar een freemium model voor in de plaats brengt? Of een pay per use? Of een combinatie? Wat is het effect op andere delen van je BM en je netwerk?

Er zullen rond de 15 bedrijven worden bediend in de workshop.

Let op: het geeft inzicht., niet direct antwoorden. Deze workshop past in de ontwikkeling van een groter programma (aanvraag Raak-MKB), deelnemers krijgen de kans krijgen daarin te participeren en het onderzoek mede vorm te geven.

 

Growing Games is een meerjarig stimuleringsprogramma (2013-2016) om de duurzame groei van de Nederlandse applied game-sector te bevorderen, en is een initiatief van Dutch Game Garden, iMMovator, Dutch Games Association en Economic Board Utrecht. Waarom willen we dat?​  Meer informatie over het Growing Games project klik hier