Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Brown Bag Lunch

Uitnodiging

Evenement

Tijdens de Brown Bag Lunch van het Kenniscentrum geven twee lectoren en/of onderzoekers een presentatie over hun onderzoeksactiviteiten. De volgende Brown Bag Lunch is gepland op maandag 8 juni a.s. Graag nodigen we je uit om dan naar het Auditorium in het Benno Premselahuis (Rhijspoorplein 1) te komen.

Sectiebannerplain_7

Programma
12.00 uur: Inloop met lunch
12.30 uur: Presentatie Jochen Riester
13.00 uur: Presentatie Miriam Rasch
13.30 uur: Einde

Meld je hier aan (i.v.m. catering e.d.).

Jochen Riester - Mobile Virtual Reality via Google Cardboard

Virtual Reality (VR) heeft een enorme boost gekregen door de presentatie van de Google Cardboard (een VR viewer van karton) op Google IO 2014. Laat je tijdens deze talk bijpraten over mobile VR en leer welke ervaringen hiermee binnen het lectoraat Crossmedia zijn opgedaan. Binnen het lectoraat zijn diverse applicaties ontwikkeld door docent/onderzoeker Jochen Riester en HvA CMD student Jurrien Meyrahn waaronder een app waarmee je de byAMFI store virtueel kunt bezoeken. Mobile virtual reality lijkt een prachtige manier te zijn om een beleving te communiceren los van tijd en plaats. Nooit eerder was het zo eenvoudig en laagdrempelig om digitaal iemand echt het gevoel te geven ergens anders te zijn. Graag delen we wat wij tot nu toe over mobile VR hebben geleerd en wat we nog willen leren.

Jochen Riester is als onderzoeker van het Iectoraat Crossmedia betrokken bij de projecten Fashion Retail Future en Virtuele Verwachting, Fysieke Beleving. Als docent geeft hij les in onderzoeksmethodologie, conceptontwikkeling en consumentengedrag bij de HvA-opleiding Communicatie. Hij is ook een verkozen lid van zowel de centrale medezeggenschapsraad als de DMCI domeinraad. Zijn creatieve protfolio is te vinden op   www.jo-chen.nl

Riester is opgeleid als bedrijfskundige en gespecialiseerd in Marketing Management & Communicatie. Hij begon zijn loopbaan bij reclamebureau FHV BBDO en ging daar aan de slag voor merken als KPN, Masterfoods en Gillette. Daarna werd hij senior consultant in consumentenpsychologie bij PSYMA. In die rol gaf hij advies aan retailers als V&D, C1000 en Kruidvat.

Miriam Rasch - De longread: lange en inhoudelijke publicaties voor een breed publiek

Schrijven voor het web doe je met catchy zinnen en korte alinea’s, wordt vaak beweerd. Geen wonder dat lezen op het web navenant beoordeeld wordt: dat gaat maar snel en oppervlakkig, zonder enige aandachtspanne en constant afgeleid. Dat dit allang niet meer het hele verhaal is, bewijst de stormachtige opkomst van de longread: lange essays, special geschreven voor het web, met soms wel 8.000 woorden. En haar zusje de longform: diepgravende inhoudelijke producties die optimaal gebruik maken van digitale mogelijkheden. Voor geïnteresseerde lezers op zoek naar inhoud en verdieping, maar wel gewoon op hun smartphone.

Het lectoraat Netwerkcultuur onderzoekt binnen de projectlijn naar digitaal publiceren de potentie van de longread en brengt de bevindingen direct in de praktijk, met de lancering van het longread-platform INC Longform. Getalenteerde schrijvers (jong, oud, student, alumnus, stagiair, onderzoeker, etc.) die zich bezighouden met digitale cultuur krijgen een podium om de diepte in te gaan, hun onderzoek te presenteren voor een groot publiek en ervaring op te doen met digital first publiceren. Ondertussen onderzoekt het lectoraat, samen met stagiairs en kunst- en cultuurtijdschriften, het bereik en de effecten, tools en applicaties van de longread. Een genre dat ook voor het verspreiden en onder de aandacht brengen van onderzoek veel kansen biedt.

Presentatie is in het Engels.

Miriam Rasch werkt bij het lectoraat Netwerkcultuur aan publicaties en projecten op het gebied van digitale media. Ze geeft ook les bij de HvA-opleiding Media, Informatie en Communicatie, onder andere voor de minor Praktische Filosofie. Naast haar werk voor de Hogeschool van Amsterdam schrijft Miriam Rasch recensies en gastbijdragen voor verschillende (online) media.

Haar website is  www.miriamrasch.nl