Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Brown Bag Lunch

Evenement

Tijdens de Brown Bag Lunch van het Kenniscentrum geven twee lectoren en/of onderzoekers een presentatie over hun onderzoeksactiviteiten.

De volgende Brown Bag Lunch is gepland op maandag 11 mei a.s. Graag nodigen we je uit om dan naar het Auditorium in het Benno Premselahuis (Rhijspoorplein 1) te komen. 

Programma

Margreet Riphagen

Margreet Riphagen - A Hybrid Publishing Toolkit for the Arts

Digitale publicaties zijn al enkele jaren aan een gestage opmars bezig. Door de komst van tablets en smartphones is dat in een stroomversnelling geraakt en inmiddels zijn zulke publicaties – denk aan ebooks, kranten-apps en digitale tijdschriften – niet meer weg te denken uit het medialandschap. De digitalisering zet de gehele branche op z'n kop! 

Gedurende de afgelopen twee jaar heeft het lectoraat Netwerkcultuur onderzoek gedaan naar: “Op welke wijze kan een platform worden gecreëerd met nieuwe tools voor opensource-publishing, waarmee uitgeverijen in de kunst- en cultuursector zelf interactieve e-publicaties kunnen produceren?”

Het resultaat is een nieuw ontwikkelde toolkit met technische tools voor digitaal publiceren, gebaseerd op opensource-software waarvan de broncode is gepubliceerd en vrij beschikbaar is gesteld. Iedereen kan daardoor de tools vrij kopiëren, aanpassen en opnieuw verspreiden. Vier e-publicaties van titels uit het kunst- en cultuurboekenfonds van de deelnemende uitgeverijen zijn geproduceerd en aangeboden op een daartoe ontwikkeld platform. Daarnaast is het handboek: “From Print to Ebooks” over nieuwe uitgeefprocessen bij digitaal publiceren uitgegeven.

Tijdens de presentatie zal Margreet een aantal uitkomsten van het onderzoek presenteren en demonstreren. 

Margreet Riphagen is coördinator van het Publishing Lab, en tevens werkzaam bij MediaLAB Amsterdam, en het Lectoraat Netwerkcultuur. 

Na haar afstuderen werkte Riphagen vijf jaar als producer bij Waag Society, waarbij ze verantwoordelijk was voor diverse multimedia toepassingen. Na eerst nog een jaar bij Blender (3D open source animatie programma) te hebben gewerkt, kwam zijn in 2008 bij de Hogeschool van Amsterdam terecht.  Een van de grotere projecten die Riphagen heeft begeleid is het digital publiceren RAAK onderzoeksproject. 

Riphagen rondde in 2013 haar master Informatie Studies, Human Centered Media af. Tijdens haar thesis verdiepte ze zich in visual analytics. Daarnaast heeft zij een afgerond post-bachelor in Bedrijfskunde, alsmede een bachelor in CommunicationManagement.

http://networkcultures.org/digitalpublishing/ 
http://www.publishinglab.nl

Anne Moes

Anne Moes - Beacons in de byAMFI Statement Store

Beacons zijn de toekomst! Of toch niet? Typ ‘ibeacon’ in op youtube en je krijgt genoeg promotiefilmpjes om een avond te vullen. Beacons zijn volgens meerdere marketeers hét antwoord op de dalende bezoeken aan de fysieke winkel. Grote retailers zoals bijvoorbeeld de Bijenkorf hebben de beacon al omarmt. Er is dan ook veel hoop gevestigd op het effect van beacons. Dit is opvallend, want er is maar weinig bekend over of deze hoop terecht is. 

Wat zijn beacons? Wat kan je ermee? En wat is het effect van de inzet van beacons op bijvoorbeeld de winkelbeleving en het het aantal aankopen? Dit zijn vragen die tijdens de presentatie beantwoord zullen worden. Het lectoraat Crossmedia heeft eind 2014 - begin 2015  onderzoek gedaan naar het effect van informatieverstrekking via beacons in de byAMFI Statement Store. De opzet van dit onderzoek zal ook kort voorbij komen tijdens de presentatie. 

Anne Moes is onderzoeker bij het lectoraat Crossmedia.

Zij houdt zich binnen dit lectoraat voornamelijk bezig met onderzoek naar innovaties binnen de retail-wereld en het effect hiervan op de winkelbeleving van de consument. Tevens geeft zij les op het AMFI voor de minor ‘Fashion in Retail & Marketing’.

Anne is afgestudeerd in Persuasive Communication aan de Universiteit van Amsterdam. In haar masterthesis stond het effect van emoties in goede doelen reclames centraal.