Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Brown Bag Lunch

Evenement

Tijdens de Brown Bag Lunch van het Kenniscentrum geven twee lectoren en/of onderzoekers een presentatie over hun onderzoeksactiviteiten. In mei is het de beurt aan Mettina Veenstra en Bernadette Schrandt.

Logo-BrownBagLuch200x200

 

Graag nodigen wij je uit om op donderdag 15 mei 2014 naar het Auditorium in het Benno Premselahuis (Rhijspoorplein 1) te komen.

Meld je hier aan. Programma

12.00 uur: Inloop met lunch

12.30 uur: Presentatie Mettina Veestra

13.00 uur: Presentatie Bernadette Schrandt

13.30 uur: Einde

Mettina Veenstra: Beeldschermen in de publieke ruimte

IPS-MV-scrollover200x200-cr
De afgelopen jaren verschijnen er steeds meer schermen in de publieke ruimte. Ze doen meestal dienst als digitale reclameborden en dragen weinig bij aan een positieve beleving van de ruimte waarin ze zich bevinden. In deze presentatie wordt het Handboek schermen in de publieke ruimte besproken dat is geschreven in het kader van het voormalige project SpaceSee van CREATE-IT. Dit handboek ondersteunt gemeenten en andere eigenaren van de publieke ruimte - maar ook onderzoekers en studenten - bij het ontwikkelen van publieksvriendelijke beeldschermen met een meerwaarde voor de publieke ruimte. Welke eisen stelt de omgeving aan het scherm en de overige techniek? Wat zijn de behoeften van het publiek wat betreft de content op het scherm en welke belangen hebben bedrijven en overheden bij het plaatsen van een scherm? Met behulp van een stappenplan en het SpaceSee-canvas worden deze en andere vragen over plaatsing, content, techniek, interactie en exploitatiemodel beantwoord.

Bernadette Schrandt: Fashion's Retail Future - Insights in huidige en toekomstige retail innovaties in de fasion industrie

BERNADETTE-SCHRANDT-6801
De ontwikkelingen rond Internet, smartphones en augmented reality gaan de retailsector fundamenteel veranderen. We zien vormen van real-time marketing ontstaan, op basis van bijvoorbeeld iemands locatie of de op dat moment aanwezige klanten. De klant die meer weet dan de verkoper omdat hij zich online heeft geori├źnteerd. De klant die zichzelf online groepeert om kortingen te krijgen, of die via sociale media van binnen de winkel naar buiten communiceert. Virtuele paskamers doen hun intrede. Online worden verwachtingen geschept, offline willen consumenten een optimale winkelbeleving. Retailers zetten vormen van ICT, zoals gratis WiFi, tablets en instore webshops, in om klanten te trekken.

In het project Fashion's Retail Future wordt onderzocht hoe modezaken (in Amsterdam) op dit moment omgaan met enerzijds innovaties in de retail sector en anderzijds het nieuwe winkelgedrag van consumenten. Hiervoor heeft het lectoraat onder andere samengewerkt met het AMFI, waar 65 studenten binnen de minor "Fashion in Retail and Research: Exploring New Marketing Approaches in the Business of Fashion" met dit onderwerp aan de slag zijn gegaan. In deze sessie worden de resultaten tot nu toe gepresenteerd, die uiteindelijk moeten leiden tot duidelijke richtlijnen voor retailers om de crossmediale beleving van hun winkels optimaal in te richten.