Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Interactive Cinema

Project

Binnen het project Interactive Cinema worden diverse deelprojecten uitgevoerd, waarbij de onderliggende onderzoeksvraag luidt: waar liggen de grenzen tussen cinema en videogames?

We make VR

Deelprojecten:

  • Project Orpheus: een VR productie bij televisiedrama
  • De Pont: Experimenten in interactieve cinema
  • A Perfect Party: een interactieve video voor Oculus Rift

 

 

Project Orpheus, een nieuwe dramaserie van AVRO/TROS

Project Orpheus: een VR productie bij televisiedrama

Hoe stuur je de aandacht van de kijker in een 360° productie?

Voor dit onderzoeksproject heeft de Hogeschool van Amsterdam gewerkt aan de totstandkoming van een professionale 360° VR productie.

In een 360° video heeft de gebruiker de mogelijkheid om alle kanten op te kijken. Maar hoe zorg je als maker dan dat hij of zij op het goede moment de juiste kant opkijkt? Dat is de onderzoeksvraag die in overleg met industriepartner  WeMakeVR in dit project centraal is gesteld. 3D sound design, gemaakt door industriepartner  Amp.Studio blijkt daarbij een belangrijke factor.

Vanuit AVRO/TROS kwam de inhoudelijke input: Kun je een VR productie maken als aanvulling op een bestaande televisie serie? De nieuwe dramaserie  Project Orpheus bleek zich prima te lenen voor een dergelijk transmediaal experiment.

Van september 2015 tot januari 2016 heeft een groep studenten van het MediaLAB hard gewerkt om deze productie tot stand te brengen.

Het eindresultaat wordt op 21 maart 2016 officieel gepresenteerd in VondelCS. Uitnodiging ontvangen? Mail even naar m.s.vosmeer@hva.nl.

 

 

 

De Pont - What's your edition?

 

Deelproject: Interactive Cinema - De Pont

De Pont: Experimenten in interactieve cinema  

In samenwerking met Submarine Channel werken we aan De Pont. Voor dit project wordt in de games engine Unity een virtuele wereld gebouwd: het IJ achter Amsterdam Centraal, met daarin het pontje dat vaart naar Amsterdam Noord. Deze wereld wordt vervolgens aangeboden aan zowel professionele makers als game- en filmstudenten. Welke verschillende interpretaties zouden developers uit verschillende disciplines geven, bij gebruik van eenzelfde basisthema en eenzelfde engine? Hoe worden de producten beïnvloed door de manier van kijken en denken van makers uit verschillende disciplines? 

De eindresultaten van dit project worden in juli 2016 gepresenteerd in Filmmuseum EYE.

Looptijd: 15 apr 2015 - 30 december 2016 

Financiering:

Dit project is mede gefinancierd door het Amsterdams Fonds voor de Kunst en Amsterdam Creative Industries Network. 

Partners:

•   Submarine Channel 

 

 

A Perfect Party: een project van het Interaction & Games Lab ism WeMakeVR en AVRO/TROS

 

 

A Perfect Party: Een interactieve video voor Oculus Rift

Hoe vertel je een interactief verhaal voor een 360° productie?

In een serie experimenten is door studenten van het Medialab gezocht naar manieren om een verhaal te vertellen voor Oculus Rift. Dit heeft geleid tot een korte film die getoond is in VondelCS (het voormalig gebouw van het Filmmuseum in het Vondelpark).

Het onderzoek richtte zich onder meer op het vertelperspectief van de voice over, en de manier waarop het engagement en de immersie van de toeschouwer werden beinvloed als ze zich bewust waren van de interactieve momenten in de film.

Looptijd: 01 sep 2014 - 01 feb 2015

 

 

 

Financiering:

Dit project is mede gefinancierd vanuit Amsterdam Creative Industries Network.

Partners:

Fotograaf: Daniel Cohen

Een student van het HvA MediaLAB Amsterdam doet onderzoek naar gebruik van de Oculus Rift. Foto: Daniel Cohen