Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Online goes offline

Rapport

Steeds meer pure players openen (tijdelijke) fysieke points met verschillende beweegredenen. Maar wat zijn deze redenen, waar lopen ze tegenaan en waar kunnen pure players die van plan zijn (tijdelijke) fysieke touchpoints te openen van leren? Dit staat centraal in deze white paper.

Het internet als verkoopkanaal biedt nieuwe mogelijkheden in de retail. Internet is een belangrijke drijfveer voor de traditionele (offline) verkoopkanalen wanneer ze in staat zijn om de online- en offline verkoopkanalen die voor handen zijn goed op elkaar af te stemmen. 28%1 van de consumenten heeft geen expliciete voorkeur meer voor het fysieke kanaal bij het kopen van producten. Voor retailers is het belangrijk om het online en offline kanaal goed op elkaar af te stemmen en hier synergie tussen te creëren.

Online needs offline2

Online en offline hebben elkaar nodig om de consument zo goed mogelijk te bedienen. Aan de ene kant zien we steeds meer pure players fysieke touchpoints openen. Onder andere om meer omzet te genereren, meer bekendheid te creëren of service te verlenen. Producten zien en uitproberen blijft namelijk lastig in een webshop. Daarnaast geven sommige consumenten de voorkeur aan het ophalen of retourneren van een pakket in de fysieke winkel. Aan de andere kant hebben veel fysieke retailers een webshop geopend. Hiervoor zijn allerlei redenen te noemen: schaalgrootte, grotere naamsbekendheid, serviceverlening of informatievoorziening voor consumenten.

Aanleiding

Vanuit Store of the Future zijn er in samenwerking met partners een aantal sidetracks opgezet. Bij een sidetrack wordt een bepaald onderwerp uitgewerkt om toepasbaar te maken voor de praktijk. Dit wordt gedaan met een groep betrokken partners, toeleveranciers en retailers.

Eén van de onderwerpen van de sidetracks is online goes offline. Steeds meer pure players openen (tijdelijke) fysieke points met verschillende beweegredenen. Maar wat zijn deze redenen, waar lopen ze tegenaan en waar kunnen pure players die van plan zijn (tijdelijke) fysieke touchpoints te openen van leren? Dit staat centraal in de whitepaper van deze sidetrack. 

Referentie

De partners van Store of the Future die hebben meegewerkt aan de sidetrack online goes offline zijn:

Dirk Mulder is sectormanager Retail en Food bij ING Business Banking. Daarnaast is hij interim Manager Zakelijke Arrangementen en is hij onafhankelijk lid van de Advies Commissie Detailhandel Noord Holland Zuid.

Dirk studeerde bedrijfskundige- en commerciële economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Dirk heeft een all round bancaire achtergrond. Begonnen in de kantoororganisatie als waar hij verschillende commerciële functies heeft gehad. In zijn huidige functie houdt hij zich bezig met het beleid van de ING t.a.v. de sector, interne en externe kennisdistributie, profilering van de ING in de sector en deal support.

Remco Bron is co-founder en CCO van inBeacon, een enterprise iBeacon platform wat de link legt tussen de online en offline belevingswereld. Remco heeft een brede achtergrond in technologie en retail en bezit een diepgaande kennis over de mogelijkheden van zowel online als offline retail. In de afgelopen decennia is hij als manager, ondernemer en founder gepokt en gemazeld bij het in de markt zetten van meerdere software en internet companies en projecten.

Danny Pieters heeft meer dan 15 jaar ICT consulting ervaring in de Retail en Wholesale markt en is werkzaam bij Ctac te ’s Hertogenbosch. Ctac biedt een totaalpakket van producten en diensten aan voor de Retail-, Wholesale-, Manufacturing en Real Estate markt, variërend van business consultancy tot cloud services en software implementaties en ontwikkeling. Danny is binnen Ctac werkzaam als Business Consultant en maakt onderdeel uit van het Customer Engagement expert team. Hij adviseert en assisteert Retailers en Wholesalers bij het vertalen van hun Omnichannel ambities naar de inrichting en optimalisatie van processen en ICT systemen.

Harry van Vliet is hoofd van de Cross-media onderzoeksgroep aan de Hogeschool van Amsterdam. Dit lectoraat onderzoekt de impact van nieuwe (technologische) ontwikkelingen op business innovaties en consumentenervaringen. Als getraind psycholoog is Harry binnen de geesteswetenschappen gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht. Harry publiceert regelmatig over onderwerpen als consument ervaringen, mediastrategie, crowdsourching, cross-media en theorieën met betrekking tot business modellen.

Anne Moes is onderzoeker bij de Crossmedia onderzoeksgroep aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze doet voornamelijk onderzoek naar innovaties in de (fashion) retail en naar de impact van deze innovaties op de winkelbeleving van de consument. Tevens geeft Anne onder andere over dit onderwerp les aan het Amsterdam Fashion Institute. Anne heeft haar master gedaan in Persuasive Communication aan de Universiteit van Amsterdam en schreef haar scriptie over het effect van emoties die opgewekt worden door liefdadigheidsadvertenties.

Francella Barmentloo is Business Consultant Retail bij Q&A. Q&A is de retailpartner van o.a. retailers, banken, vastgoedpartijen en brancheorganisaties voor kennis, onderzoek, advies en opleiding. Francella is verantwoordelijk voor het projectmanagement en het uitvoeren van verschillende onderzoekstrajecten. Dit kan gaan over de toekomstbestendigheid van een winkelgebied, maar ook over het in kaart brengen van consumentengedrag. Francella houdt zich daarnaast bezig met de nieuwste ontwikkelingen en innovaties op het gebied van retail.