Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Fashion Retail Future (FRF)

Project

De ontwikkelingen rond internet, smartphones en augmented reality gaan de retailsector fundamenteel veranderen. We zien vormen van real-time marketing ontstaan, op basis van bijvoorbeeld iemands locatie of de op dat moment aanwezige klanten. De klant die meer weet dan de verkoper omdat hij zich online heeft georiënteerd. De klant die zichzelf online groepeert om kortingen te krijgen, of die via sociale media van binnen de winkel naar buiten communiceert. Virtuele paskamers doen hun intrede. Online worden verwachtingen geschept, offline willen consumenten een optimale winkelbeleving. Retailers zetten vormen van ICT, zoals gratis wifi, tablets en instore webshops, in om klanten te trekken.

fashion retail future

Het winkelgedrag in Nederland is de afgelopen jaren sterk gewijzigd. Dit heeft vooral te maken met de opkomst van de internetwinkels. In Nederland hebben de aankopen via internet in de non-food retail een marktaandeel bereikt van rond de 10 procent (8,3 miljard euro). Winkeliers zetten daarom de stap naar een webshop en/of sociale media. Omgekeerd zien we ook dat online winkels zich oriënteren op fysieke afhaalpunten, denk bijvoorbeeld aan de overname van bol.com door Ahold. Het is duidelijk dat de toekomst van de winkel een integratie wordt van virtuele (internet) en fysieke elementen. Winkels die zowel op internet als fysiek present zijn hebben de laatste jaren in ieder geval de sterkste groei in omzet getoond.

In FRF staan de onderzoeksvraag centraal:

''Welke diensteninnovaties, marketingconcepten en belevingsconcepten zijn mogelijk en bruikbaar voor de moderetail onder invloed van nieuwe crossmediale mogelijkheden, specifiek in de relatie instore – smartphone - webshop?''

Behalve dat een integratie van online en offline winkelen belangrijk is, blijkt het bieden van een belevenis in de fysieke winkel ook een manier om klanten naar de winkel te trekken. Eén manier waarop een belevenis gecreëerd zou kunnen worden, is door de inzet van nieuwe technologieën. Virtuele passpiegels, beacons, QR-codes; het aanbod van op fashion retail gefocuste technologieën wordt steeds groter. Echter is het vaak nog onbekend in hoeverre de inzet van deze technologieën effectief zijn. Een tweede onderzoeksvraag die in dit project centraal staat is dan ook:

“In hoeverre hebben nieuwe technologieën in de fashion retail invloed op de winkelbeleving en het koopgedrag van de klant?” 

Samenwerkingspartners:

Het project Fashion Retail Future wordt  uitgevoerd binnen het Fashion Technology Lab van het Amsterdam Creative Industries Network.

Financiëring 

Dit project is mede gefinancierd vanuit  Amsterdam Creative Industries Network. Partners dragen ‘in kind’ bij en het lectoraat Crossmedia brengt onderzoekstijd en -middelen in. 

byAMFI in Store of the Future

Door Anita Snijders, Consumentencommunicatie Store of the Future.

''In Den Haag staat Store of the Future, het retail innovatie lab van Nederland. Hier worden allerlei innovaties en technieken getest door consumenten en retailers, om winkelen beter en leuker te maken. Eén van die technieken is virtual reality, waarmee je op een heel andere plek lijkt te zijn.

Zo konden consumenten in Store of the Future met behulp van speciale cardboards een kijkje nemen in de byAMFI store in Amsterdam, terwijl ze in Den Haag stonden. Aangezien byAMFI de eerste modewinkel was die te bekijken was via virtual reality, wilde Store of the Future nog meer mensen kennis laten maken met deze bijzondere innovatie.

Aangenaam verrast gaven bezoekers aan écht een goed beeld te krijgen van de winkel. In plaats van enkel af te gaan op wat gewone foto’s en omschrijvingen van mensen die de winkel hebben bezocht, kregen ze nu echt het gevoel alsof ze al deels in de byAMFI store stonden. Menig consument werd enthousiast en nam zich voor om byAMFI een bezoek te brengen na deze ervaring!

Store of the Future is te bezoeken in Den Haag, maar net zoals byAMFI natuurlijk ook via virtual reality! Viahttp://sotf.mobilemall.nl/ krijgen mensen op hun smartphone al een voorproefje  hoe de store er uit ziet. Maar hoe leuk virtual reality ook is, een echt bezoekje is het allerleukste.''