Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Minder kleding retour door virtueel passen

25 sep 2018 18:12 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Online shoppen, we maken ons er massaal schuldig aan. Wat niet past, sturen we eenvoudig weer retour. Maar het terugsturen van al die kledingstukken brengt extra kosten met zich mee en is slecht voor het milieu. Onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) zochten daarom naar virtuele oplossingen.

Lisette Vonk en Kim Walravens van het lectoraat Fashion Research & Technology en Anne Moes van het lectoraat Crossmedia onderzochten de afgelopen jaren nieuwe pasmogelijkheden via het internet. Zij kregen daarvoor een tweejarige RAAK-subsidie. Onder leiding van Hein Daanen, voormalig lector bij Fashion Research & Technology, kwamen zij tot vijf oplossingen.

 

Pasvormen inschatten door bodyscans

Door een scan van je lichaam te maken, kun je bijvoorbeeld pasvormen en maten beter inschatten. “Een 3D-scan van je voet laat je direct zien welke schoenmaat je nodig hebt”, legt Joost Alferink van 3DAbout.me enthousiast uit tijdens het symposium ‘Passende mode via internet’ . Samen met een groot consortium uit de mode-industrie, ICT en andere creatieve bedrijven bedachten de onderzoekers meer oplossingen. Zo is Modint jaren actief betrokken geweest bij het opstellen van een gelijke norm voor alle Europese kledingmaten. Onlangs is de zogenoemde EU Size Indication uitgekomen. “Nu is het zaak dat de modebedrijven deze omarmen”, aldus Nienke Steen.

 

“Toch is geen enkele oplossing helemaal perfect”, zegt onderzoeker Lisette Vonk. “Je kunt nog zulke prachtige plug-ins en technische oplossingen bedenken, maar dan moet het matensysteem wel kloppen. Het is interessant om te zien hoe de matensystemen in elkaar zitten en hoe die geoptimaliseerd kunnen worden.” Alle resultaten van het onderzoek worden binnenkort gepubliceerd op de website van het lectoraat Fashion Research & Technology.

 

Samenwerking met ICT, MKB en creatieve sector

Het symposium was een formele afsluiting van het tweejarige onderzoek. Meer dan honderd professionals uit de ICT, MKB retail en creatieve sector waren op het symposium vertegenwoordigd. Na de opening van HvA-rector Geleyn Meijer, deelden Hein Daanen, Lisette Vonk, Jacqueline Arnoldi (TMO Fashion Business School) en Jeroen Linssen (hogeschool Saxion) verschillende resultaten en studentenprojecten. Wijnand Jongen en Jesse Weltevreden plaatsten de oplossingen in een bredere context van online retail.

 

Partners

NL NextFashion & Textiles en CLICKNL hielpen het symposium organiseren.

Het onderzoek kwam tot stand door een samenwerking tussen de HvA, Click - Next Fashion, Modint, TKT, 3Dabout.me, Assembl3D, Besized, Bivolino, De Garage, Edolly, Elitac, Emaldo, FashionFitr, Knitwearlab, Koopman Mode, Lutz mode, Maan Fashion, Modana, Oger, O4, Pincc BV, Poikos / Quantacorp, Rosanne van der Meer, Scanologics, SizeBuddy, Steegenga, The makers, Van  Westen   Mannenmode, Saxion - lectoraat Ambient Intelligence, TMO, TUD, TNO, KPU bedrijf van Defensie, Jobe Sports International, Your Business Development, Vlisco.