Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

“Als ik het niet deel dan voelt het niet af”

5 sep 2018 16:35 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Meevaren in de Pride botenparade, deelnemen aan de Pride Walk, dansen op een Pride feest of optreden als drag queen op een Pride podium, het is niet hetzelfde als het niet wordt vastgelegd en gedeeld. “Als ik er zou zijn zonder dat ergens te delen dan zou dat toch anders voelen. Ik heb social media nodig voor dat kerngevoel van erbij zijn.” Veel mensen deden dergelijke uitspraken in de interviews die Esther Hammelburg (lectoraat Crossmedia) hield met 131 bezoekers van Pride Amsterdam. Het event is de derde en laatste case study in haar promotieonderzoek naar liveness.

Being on a Pride Parade boat, marching in the Pride Walk, dancing at a Pride party or performing as drag queen at a Pride event, it’s all just not the same when it is not captured and shared. “If I would be present without sharing that anywhere, it would feel different. I need social media to have that elemental feeling of being there.” This summer, Esther Hammelburg (lectoraat Crossmedia) collected many comments like this interviewing 131 visitors of Pride Amsterdam about their media use. This is the third and final case study in her PhD research on liveness.

For nine days, Esther has immersed herself into Pride Amsterdam for participatory fieldwork, joining in events ranging from daytime activist marches to nighttime dance parties. “Sometimes I would come home in the middle of the night finding glitter confetti in my clothes. Not your typical research, but speaking to people about their media use in situ in this very informal way provides a unique entrance into their experiences and creates very rich ethnographic material. And I really enjoyed speaking to so many different people.”

In these interviews, participants express their desire for capturing their event experiences and sharing where they are. Stories, snaps and posts create memories, connect them to others and express parts of their identity. However, this does not mean that people are uncritical about their media use. Especially in the longer more reflective interviews, that Esther held after the Pride with participants who logged their media use during the event, participants mention that capturing and sharing concurrently intensify and disturb their event experiences. As one woman says: “I think that without phones more of peoples’ real nature and real connection would prevail. And that you would have more attention for what is happening around you.”

This case study completes field research for Esther’s PhD project. She has interviewed a total of 383 people at three events (Oerol, 3 FM Serious Request, and Pride Amsterdam). In the coming year her focus will be on analysis and writing. Upcoming results of this will be a talk at the Going Live AoIR Pre-conference in Montreal this October and a chapter for an edited volume planned for 2019. If you would like to learn more about Esther’s research, are working on the topic yourself, or would like her to present about it in your class or project, feel free to contact her at e.e.hammelburg@hva.nl. You can also read a bit more on www.hva.nl/liveness.

 

Negen dagen lang heeft Esther zich ondergedompeld in Pride Amsterdam voor participatief veldwerk bij activiteiten variërend van activistische manifestaties tot dansfeesten. “Soms kwam ik midden in de nacht thuis en vond glitterconfetti in mijn kleren. Niet een typische onderzoekservaring, maar in situ informeel met mensen praten over hun mediagebruik in het moment geeft een unieke inkijk in hun ervaringen en levert heel rijk etnografisch materiaal op. Bovendien is het ontzettend leuk om zoveel verschillende mensen te spreken.”

Deelnemers vertelden Esther dat ze graag hun event-ervaringen vastleggen en delen waar ze op dat moment zijn. Met stories, snaps en posts bevestigen ze het bijzondere van het moment, verbinden ze zich met anderen en creëren ze herinneringen. Dit betekent echter niet dat mensen niet kritisch staan ten opzichte van hun mediagebruik. Met name in de langere meer reflectieve interviews, die Esther achteraf hield met participanten die hun mediagebruik tijdens het event bijhielden, vertelden zij dat het vastleggen en delen de ervaring zowel verstrekt als verstoort. Zoals een pride-bezoeker het verwoordde: “Ik denk dat zonder telefoons meer van de echte natuur van mensen bovenkomt en meer echte verbinding. En dat je meer aandacht zou hebben voor wat er om je heen gebeurt.” Juist die dubbele ervaring maakt het voor Esther zo interessant om hier in te duiken.

Met deze case study is het veldwerk voor Esthers promotieonderzoek afgerond. In totaal heeft ze 383 personen gesproken rond 3 events (Oerol, 3FM Serious Request en Pride Amsterdam). In het komende jaar richt ze zich op analyse en schrijven. Geplande output hiervan zijn onder andere een praatje op de Going Live AoIR Pre-conference in Montreal in oktober en een hoofdstuk voor een edited volume in 2019. Wil je meer weten over het onderzoek of de bevindingen, ben je bezig met het onderwerp, of lijkt een presentatie hierover je interessant voor jouw module of project? Neem dan vooral contact op: e.e.hammelburg@hva.nl. Er is ook wat meer over het onderzoek te lezen op http://www.hva.nl/liveness.