Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Lectoraat Crossmedia onderzoekt de Wetenschapsquiz

16 jan 2017 10:41 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Het lectoraat Crossmedia heeft in samenwerking met Angry Bytes, BNNVARA en VPRO tijdens de kerstperiode onderzoek gedaan naar de kijkerservaring van drie quizzen, waarbij online meegespeeld kan worden door kijkers.

Uitzending van de Nationale Wetenschapsquiz van 25 december 2016 (VPRO)

Via een Second Screen app kan de kijker de vragen beantwoorden die in de quizzen worden gesteld en op deze manier een eigen score bijhouden.

VPRO produceert de Wetenschapsquiz in opdracht van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en stond open voor een aanvullend gebruikersonderzoek aansluitend op de quiz. Voor BNNVARA waren de nationale 2016 test en de Bureau Sport test goede mogelijkheden om meer over het gebruik van hun kijkers te komen. Projectpartner Angry Bytes maakte het technisch mogelijk de enquête aan de app te koppelen.

Aan het einde van de test kreeg de gebruiker de mogelijkheid om naar een enquête te gaan en deze online in te vullen. Hierin zijn vragen gesteld over de gebruikerservaring van de specifieke applicatie, het gebruik van interactieve TV apps en de bereidheid data te delen via dit soort diensten.

In totaal hebben circa 5000 mensen de enquête ingevuld. Hiermee wordt gekeken op welke manier de interactieve diensten verbeterd kunnen worden en op welke wijze gebruikerswensen en –data daar een strategische rol in vervullen.

Na deze quizzen wordt de enquête ook nog uitgezet onder gebruikers van de AVROTROS Opgelicht!?-app van partner The Capitals en bij interactieve apps van partner Ex Machina.

Mocht u meer informatie over het project en het onderzoek willen, neem dan contact op via create-it@hva.nl of via de project website: link