Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Lectoraat Crossmedia presenteert bij America Today

10 mrt 2016 12:55 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

Voor het project Fashion Retail Future heeft het lectoraat Crossmedia onderzoek gedaan naar de effecten van een virtuele winkel. De winkel van America Today kan door middel van een Google Cardboard virtueel worden bekeken. Onderzocht wordt welke effecten dit met zich meebrengt wat betreft onder andere de winkelbeleving en koopintentie van de consument. De resultaten van de pretest zijn gister (9 maart 2016) gepresenteerd aan de storemanagers en directie van America Today door leden van het lectoraat Crossmedia.

In het hoofdkantoor van America Today hebben onderzoekers Jochen Riester en Anne Moes acht keer een mini masterclass gegeven over de virtuele winkel van America Today. De masterclasses bestonden uit drie delen: 1) een korte presentatie over het onderzoek en de uitkomsten, 2) het laten zien van de virtuele America Today winkel en 3) een discussie over de mogelijke manieren waarop virtual reality een rol kan spelen voor America Today. Het publiek bestond uit de store managers van alle vestigingen van America Today, maar ook mensen van de (online) marketingafdeling en de directeur waren aanwezig.

De reacties waren zeer positief. Het onderzoek naar virtual reality binnen de retail zal dan ook zeker worden doorgezet.